Bostadsrätt utgör samboegendom trots att endast ena sambon betalade för den

Min dotter har köpt en bostadsrätt och hennes kille flyttade med. Han folkbokförde sig där efter tre månader. Finns det risk att killen kan kräva hälften eller hela bostadsrätten om de separerar? Det är endast min dotter som äger den. Visst är det viktigt att det är hon själv som ska betala räntan och lånet, i så fall varför är det så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte nämner något om att din dotter är gift med mannen som flyttar in i lägenheten så kommer jag utgå från att de har ett samboförhållande. Vägledning finns då att hämta i Sambolagen (2003:376).

Om samboförhållandet skulle komma att upphöra ska, på begäran av någon av samborna, samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8§ Sambolagen). En bostad kan utgöra samboegendom under förutsättning att denna varit deras gemensamma och att denna har förvärvats för gemensam användning (3§ Sambolagen). Av propositionen till lagen framgår att normalt sett kan en bostad som en sambo förvärvat före samlevnaden inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Ett undantag från detta är emellertid om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts, då kan det ibland anses ha skett för att egendomen skulle vara deras gemensamma (Prop. 1986/87:1 s. 257).

Sammanfattningsvis innebär detta att om din dotters avsikt med bostadsrätten var att den skulle användas gemensamt av henne och hennes partner, så kan bostadsrätten utgöra samboegendom och ska då ingå i bodelningen om samboförhållandet upphör. Här spelar det alltså egentligen ingen större roll vem som betalat, utan snarare vad avsikten med köpet var.

Om din dotter inte vill att bostadsrätten ska ingå i bodelningen så är mitt förslag att hon tillsammans med sin sambo upprättar ett avtal om detta. Ett sådant avtal behöver uppfylla kriterierna i 9§ Sambolagen för att vara giltigt och ska respekteras av samborna.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare