Dold samäganderätt som sambo

Hej! Jag och min fd sambo köpte en bil tillsammans. Bilen är registrerad i hennes namn. Vi båda står skrivna på avbetalningskontraktet från vår bank, där står jag även som ”medköpare”. Jag har själv betalt kontantinsatsen på 20%. Hon vägrar ge mig halva vinsten på bilen, utan tänker behålla den själv utan att ge mig en krona. Har jag tillräckligt med bevis att vi ägt bilen ihop eller är det bara att bita i det sura äpplet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Just bilar är lite knepigt när man varit i ett samboförhållande. Inledningsvis får man konstatera att en bil aldrig kan ingå i en bodelning efter att ett samboförhållande avslutats. Detta är för att en bil inte räknas som samboegendom. Resultatet blir att den som är skriven som ägare fortsätter att innehava rätten till bilen, vilket i detta fall är din f.d sambo.

Vad som kvarstår är med andra ord om du kan anses som delägare av bilen. Eftersom du har bidragit ekonomiskt till köpet av bilen finns det god chans att s.k “dold samäganderätt” föreligger. Dold samäganderätt innebär att en partner till den legala ägaren också kan anses som ägare, förutsatt att vissa krav är uppfyllda (NJA 2008 s. 826). Kortfattat innebär det att du erkänns som samägare, vilket berättigar dig till vinst från bilen.

De krav som måste vara uppfyllda för att dold samäganderätt ska föreligga:

  • saken ska ha köpts för gemensamt bruk
  • den “dolde” ägaren ska ha bidragit ekonomiskt till köpet
  • syftet med det ekonomiska bidraget ska ha varit önskan att bli samägare
  • din parter ska ha förstått att bidragit lämnades för att du ville bli delägare

Samtliga krav ska vara uppfyllda. Det är svårt för mig att resonera kring huruvida det fanns någon avsikt hos er att bilen skulle vara gemensamt ägd, men det står klart att du bidragit till köpet ekonomiskt när du betalade kontantinsatsen. Observera att det faktum att du är med och betalar av bilen inte uppfyller kravet på att bidra ekonomiskt till köpet.

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns möjligheter för dig att hävda samäganderätt för bilen. Detta måste först fastställas och därefter kan det bli fråga att ta del av bilens värde. I vilket fall rekommenderas att du tar kontakt med ett ombud.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare