Enskild egendom eller förskott på arv vid gåva

Hej, jag ska skriva över 33% ( 1/3 del) till min dotter (har 3 barn). Lägenhet är på mitt namn och lånet hos banken är med på mig, men dotter ( gåvotagare) är skriven i banken som garant till betalningen,men det är jag som betalar lånet.. Har frågat bostadsföreningen och det är ok med dem.

Jag har formulär, Gåvobrev för bostadsrätt ifylld, men jag undrar , vilken av dem villkoren ska jag kryssa?

1. Gåvan ska avräknas som förskott på arv.

2. Gåvan skall vara gåvotagarens enskilda egendom.

Det är tänkt så att detta gåva ska inte på verka dem 2/3 delar av lägenhet, som ska dem 2 andra barn få senare när det blir dags.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har två alternativ att välja mellan hur du vill att gåvan ska påverka barnet. Jag vill inleda med att säga att ingen av alternativen är rätt eller fel, det som kommer hända är att beroende på vilket av alternativen du väljer så kommer barnet att påverkas olika. Eftersom det rör sig om förskott av arv och gåva som blir enskild egendom kommer vi att använda oss av både Ärvdabalken (ÄVB) och Äktenskapsbalken (ÄKB).

Om gåvan räknas som förskott på arv så kommer den summa som motsvarar gåvan, eller i vårt fall 33 % av lägenheten, att räknas av från arvet ditt barn kommer få sen när du dör (6 kap 1 § ÄVB). Exempel på detta vore du skulle ha 3 barn. Om du skulle dö och lämna ett arv på 300 000 kr, så skulle ett av barnen få 100 000 kr i arv. Men eftersom du gett barnet förskott på arv, del i lägenheten, som motsvarar 50 000 kr så kommer barnet att bara få 50 000 kr.

Om gåvan inte ska räknas som förskott på arv utan som enskild egendom så innebär detta något annat. Om ditt barn en dag gifter sig, och av någon anledning skulle skilja sig så är det garanterat att ditt barn kommer få behålla sin gåva hen fått av dig efter skilsmässan (7 kap 1 och 2 § ÄKBoch 10 kap 1 § ÄKB). Detta innebär alltså att om lägenhet fortfarande ägs av ditt barn när denna vill skilja sig så kan inte ditt barns framtida partner kräva att få hälften av ditt barns del i lägenheten.

Vilket svar som är mest fördelaktigt beror på hur din och ditt barns livssituation ser ut. Fördelen om gåvan blir till enskild egendom är det en garanti att andelen i lägenheten alltid kommer tillhöra ditt barn tills den dagen barnet ger bort andelen i gåva, byter eller säljer den.

Fördelen med att det är ett förskott på arv är att om du vill vara säker på att ditt barn ska få ärva något av dig om du är rädd att det inte kommer finnas något kvar att ärva. Detta skulle vara om du vet att du inte kommer ha så höga inkomster eller äger saker av ett högt värde när du dör, och du vill vara säker på att barnen ska få ärva något som kan hjälpa dem ekonomiskt.

Ta gärna kontakt med en utbildad jurist som är van att hantera gåva- och arvsfrågor för att få mer utförlig information och hjälp med ditt problem.

Hoppas detta var svar till hjälp!

Oscar RudénRådgivare