FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev03/03/2020

Falska fakturor har kommit upp i rätten

Hej! Min mamma är förföljd av en tidigare hyresvärd efter det att hon har flyttat ifrån en hyreslägenhet i juni månad 2019. Den tidigare hyresvärden har nu senast anlitat en grovt kriminell person i Stockholm (domar inhämtade) som falskeligen påstår dels att han har ett byggföretag och dels att han ska ha städat mammas lägenhet (fastän den var väldigt ren när vi lämnande den) . Fakturan av den kriminella personen är utställd på den f.d. hyresvärden. Hyresvärden har nu stämt min mamma i tingsrätten och åberopar den (enligt min uppfattning) falska fakturan i sin stämningsansökan mot mamma. Hon har aldrig sett den förut. Situationen är smått absurd i så måtto att hyresvärden nu även åberopar den kriminella personen som vittne under ed till en kommande huvudförhandling. Han ska även vittna om hur smutsigt det var i lägenheten fastän det var väldigt rent. Vi har foton på att lägenheten är ren när vi flyttade ut. Vad gäller ang. bevisbörda i denna process? Det känns orimligt att en kärande kan hitta på fordringar, fabricera falska fakturor och sedan kräva oskyldiga människor. Min mamma är 86 år gammal och mår mycket dåligt av detta. Jag har hjälpt mamma att polisanmäla alla kränkningar men polisen menar att frågan endast är av civilrättslig natur och har lagt ner samtliga anmälningar. Är detta verkligen riktigt? Hyresvärdens förfarandet känns väldigt polisiärt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Krav på betalning kan i allmänhet hanteras på två sätt i lagen. De kan medges, vilket sker i vanliga fall när vi betalar något, eller så kan de invändas mot, så som ni har gjort nu.

Om en svarande invänder mot ett betalningskrav är det upp till den kärande att bevisa att svarande är visst skyldig kärande pengar. Därför är bevisbördan på honom.

Detta har han löst genom att producera fakturan, som är bevis på en enkel fordring. Nu har ni fördelen med att en faktura endast är bevis prima facie(vid första anblick), och om du lyckas visa i rätten att fordringen har tillkommit på oklara grunder kommer dess bevisvärde sjunka väsentligt. Till detta kan bilderna ni har tagit på den rena lägenheten vara ytterst lämpliga. Glöm inte datumen på fakturan och bilderna, så att båda an jämföras.

Det andra beviset han har är den kriminella mannen som vittne. Denna man är ett jävigt vittne, och har en historia av att begå brott av den typen som de nu försöker utsätta er för. Om ni påpekar båda dessa omständigheter kan vikten av hans vittnesmål kraftigt minska.

Förutsatt att ni gör allt detta kommer troligen inte hans "bevisning" räcka till att göra sannolikt att fordringen tillkommit på korrekt sätt, och därför kommer rätten troligen döma till er fördel. Om ni vinner målet helt och håller kan ni också stämma honom för era advokatkostnader, vilket gör att ni går därifrån utan att ha förlorat något.

Vad gäller frågan om polisens agerande utreder de i regel inte mål där den enskilda har möjlighet att försvara sig genom civilrättsliga metoder, eftersom då finns inget behov av det skydd polisen erbjuder. Om ni förlorar i rätten hade åklagaren ändå inte kunnat få gärningsmännen fällda pga. bevisläget, och om ni vinner har det inte skett någon skada.

Jag hoppas detta hjälper er, men ta kontakt med en advokat för säkerhets skull, eftersom processens detaljer behöver analyseras av en expert. Om har ni rätt kommer ni åndå får era kostnader tilbaka från motparten.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare