Familjehemmets kost

Hej!

Mitt 17 åriga barnbarn är familjehemsplacerat, jag frågade henne när hon hälsade på mig om hon äter frukost ordentligt innan skolan.. Nej svarade hon, de tycker att jag ska äta gröt eller mörkt/fullkornsbröd, jag tycker inte om något av det, de vägrar köpa ljust bröd så jag äter ej frukost, har svårt för att äta frukost och när jag inte tycker om blir det ännu svårare.. Min fråga är om det får gå till såhär?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alla barn har lika värde och samma rättigheter. Barn som vårdas i familjehem har rätt till att få en trygg uppväxtmiljö. En av dessa rättigheter är att få mat som är näringsrik och passar barnets behov. Det innebär dock inte att barnet fritt får bestämma vad hen vill eller inte vill äta. Det är familjehemmet som sköter hemmets inköp och bestämmer vad som skall serveras. Om ditt barnbarn har synpunkter på förhållandena i familjehemmet så bör hen i första hand prata med sitt familjehem eller sin socialsekreterare. Socialnämnden ska medverka till att barnet får en god vård och fostran och i övrigt gynnsamma uppväxtförhållanden och annan hjälp som de behöver (6 kap. 7-7a §§ socialtjänstlagen). Om detta inte fungerar kan hen vända sig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO har tillsyn över socialtjänsten och ditt barnbarn har rätt att vara anonym, men om hen vill ha hjälp med att rätta till någon som är dåligt så måste IVO få kontaktuppgifter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare