Får ett företag fotografera och lägga ut bilder i sociala medier på renoveringsarbete som utförts i mitt hem?

Har haft en firma hemma som renoverat mitt badrum. Nu har jag upptäckt att dom på sitt Instagram konto lagt ut bilder på renoveringen. Är detta ok att göra utan att tillfråga mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från att firman har tagit bilderna efter utfört arbete och att de inte använt sig av bilder som du har publicerat. Utgångspunkten är att det råder en stor frihet att fotografera vad eller vem man vill samt därefter kunna använda bilden till valfritt syfte. Däremot finns ett förbud mot kränkande fotografering. Dock kan man enbart göra sig skyldig till detta brott om man fotograferar en person som befinner sig i en privat miljö som exempelvis dennes hem (4 kap. 6a brottsbalken). Eftersom firman som renoverat ditt badrum enbart verkar ha fotograferat det utförda renoveringsarbetet i badrummet faller detta inte inom förbudet mot kränkande fotografering. Det finns inget förbud att fotografera i någons hem. På så vis finns det inget uttryckligt förbud för renoveringsfirman att lägga ut bilder på ditt renoverade badrum på deras Instagram-konto utan att tillfråga dig. Om du skulle vilja att de tog bort bilderna råder jag dig att ta kontakt med firman för att se om ni kan komma fram till en lösning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare