Får exmaken komma och gå som han vill i huset?

Hej,

Jag och min make genomgår just nu en skilsmässa och han har flyttat. Jag bor för tillfället kvar i huset ett tag till. ( Huset är sålt)

Min fråga är: får han lov att komma och gå som han själv vill i huset när jag fortfarande bor kvar? Och speciellt när jag inte är hemma?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Att olovligen gå in in någon annans hus, rum, tomt etc. utgör hemfridsbrott (4 kap. 6 § brottsbalk). Lagtexten lyder "Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter". Jag förstår det som att du inte ger ditt samtycke till att din exmake går in i ditt hus, varför det står klart att det sker olovligen. Det kan understrykas att det inte spelar någon roll om man bryter upp en dörr eller bara går in genom dörren - det är hemfridsbrott ändå.

Det som kan vara svårare att bedöma är huruvida huset är att se som någon annans bostad i lagens mening. Av det du skriver förstår jag det som att din man flyttat ut. Rekvisiten för hemfridsbrott är uppfyllda om det är klargjort att man inte längre bor på stället, t. ex att köpt en ny bostad/ skrivit på hyreskontrakt och man därför fått en ny bostad (se Svea hovrätts dom B11573-17). Det krävs också att du gör det tydligt för din exman att denne inte har lov att gå in i huset Om du inte tillåter att han går in i bostaden men han inte vet om detta kan det bli svårare att bevisa att han inte hade uppsåt till att det sker olovligen.

Sammanfattningsvis får din man inte komma in i huset om denne fått en ny bostad och du gör det klart för denne att du inte samtycker till att din man går in i huset.

Lawline RådgivareRådgivare