Får jag gå in i min ex-makes lägenhet?

Hej! Jag är gift och min man och jag ska snart inleda skillsmässa men jag har fortfarande mina saker kvar i vår gemensamma bostad där vi bodde. Jag står kvar på kontraktet och innehavare av nyckel till bostaden men bor ändock i egen lägenhet. Betalar dock ingen hyra i den gamla bostaden. Men min man nekar mig att gå in pga av att jag inte betalar. Kan han det? Han säger att om jag ska ha mina saker så ska han bära ut dom och jag får inte gå in i lägenheten. Han ska separera eller dela ut mina och mina barns saker som jag hade med mig in i bostaden och detta ska han bestämma tycker han. Dessutom får jag inte komma dit när jag vill utan det ska han bestämma när och vilken dag. Givetvis vill jag ta mina saker själv och packa. Vad har jag rätt till och vad får jag enligt lag göra och kräva? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du har rätt gå in i din och din mans lägenhet för att hämta dina saker efter att du flyttat ut. Eftersom det inte finns någon sådan rätt civilrättsligt, hittas svaret på din fråga i brottsbalken (1962:700), härefter förkortad BrB.

Hemfridsbrott

Enligt 4 kap. 6 § BrB gäller att den som olovligen tränger in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende kan dömas för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst ett år. För att gå in på en plats där någon annan har sin bostad krävs alltså som huvudregel att de godkänner det.

I propositionen till bestämmelsen, som du kan läsa här, står det på sida 40 att hemfridsskyddet gäller “oberoende av ägandeförhållandena”. Att du står kvar på kontraktet och har kvar en nyckel ger dig alltså inte rätt att gå in i lägenheten utan samtycke, även om syftet är att hämta dina tillhörigheter. Ett av de exempel som ges i propositionen är just att en situation där äkta makar har en gemensam bostad, men en av makarna flyttat ut, innebär att den kvarboende maken omfattas av hemfridsskydd även i förhållande till den make som flyttat ut. Eftersom du nämner att du nu bor i egen lägenhet och inte betalar hyra, anses det sannolikt som att du flyttat ut även om du har dina saker kvar.

Egendomsbrott

Skulle din make inte ge tillbaka dig dina saker, skulle dock även det kunna vara brottsligt. Att rubba någon annans besittning, till exempel genom att inte ge någon tillgång till sina ägodelar, skulle kunna utgöra egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § BrB. Även detta kan ge böter eller fängelse i högst ett år.

Vad gäller i ditt fall?

Eftersom det är din före detta partner som just nu är boende i lägenheten behöver du hans samtycke för att gå in i lägenheten. Som nämnt har han dock heller inte rätt hålla kvar dina tillhörigheter utan ditt samtycke, och du bör därför kunna kräva att få tillbaka dina saker, men alltså inte att gå in och packa dem själv.

Jag förstår att detta kanske inte var det svar du ville ha, men hoppas att du ändå känner att du fått svar på din fråga. Jag önskar dig lycka till med situationen, och du är varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen om det är någonting mer du undrar över.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare