Får jag hålla en privat konsert i min trädgård?

Hej Lawline! Om jag bor på landet med minst hundra meter till närmsta granne, får jag o mina musikvurmande vänner då hålla privata konserter utomhus, låt säga en lördag, på tomten med ljudnivå på 100dB? Kan olika musikstilar bedömas olika "störande" av länsman? Är det t.ex. troligare med böter om vi spelar infernalisk BLACK METALL än om vi drar några tradiga Bo Kaspers-covers på samma volym? Om jag skulle stöta på patrull med nämnda exempel, finns där då juridiska kryphål att utnyttja för att komma runt problemet och ändå spela, t.ex. med hänvisning till utövande av religiösa riter eller kulturell frihet? Tack för er ypperligt folkliga tjänst! Mvh, V.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som förbjuder er att hålla en privat konsert i din trädgård. Att spela hög musik på sin egen tomt kan dock utgöra ofredande vilket är ett brott enligt 4 kap 7 § BrB. För att det ska vara brottsligt krävs det en viss grad av hänsynslöshet och att ni medvetet stör dina grannar genom konserten. Om ni skulle bli tillsagda av dina grannar och fortsätter att spela musik skulle detta alltså kunna utgöra ofredande. Med detta sagt verkar det som att risken är liten att ni skulle störa dina grannar så pass mycket när du verkar bo långt ifrån dem.

Vad gäller val av musikstil är detta en fråga jag tyvärr inte kan svara på eftersom det är vad dina grannar upplever som störande som egentligen blir det avgörande. Kanske är det troligt att black metal för med sig mer ljud än Bo Kaspers covers eller så kanske dina grannar är black metal fans och inte störs om dem nu skulle höra er konsert.

Religionsfriheten som argument för att genomföra konserten

Till att börja med finns det ingen begränsning av vilka trosuppfattningar och religiösa samfund som omfattas av religionsfriheten. Det är dock ytterst tveksamt om domstolen skulle godta argumentet att konserten är en del i en religiös rit.

Sammanfattningsvis verkar det som att risken att ni skulle störa dina grannar på ett sätt som är att klassas som ofredande är låg eftersom du bor så pass långt ifrån dem och det bör därför inte vara några problem för er att genomföra er privata konsert.

Jag önskar er all lycka till med den privata konserten och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare