Får man filma och fotografera andra personer?

hej! får man filma person eller ta kort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man får i regel filma och fotografera andra personer på allmänna platser. Rätten begränsas dock av brottsbalken (BrB). De brott som kan bli aktuella är kränkande fotografering (4 kap. 6 a § BrB) och ofredande (4 kap. 7 § BrB).

Kränkande fotografering föreligger om någon utan lov samt i smyg filmar eller fotograferar annan i privata situationer. Exempel på privata situationer är: inomhus i en bostad, på en toalett eller i ett omklädningsrum.

Ofredande omfattar flera typer av situationer där någon utsätter annan för hänsynslösa beteeenden som är ägnade att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Att filma eller fotografera annan kan räknas som ett sådant hänsynslöst beteende om det har sker på ett påträngande sätt.

Sammanfattningsvis får man filma och fotografera andra personer på allmänna platser om det inte görs på ett påträngande sätt och är ägnat att kränka den som blir filmad eller fotograferad.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare