Får man filma personer utan deras samtycke?

Jag är med i en kör där det finns ett gäng medlemmar som oftast utsätter mig muntligt för bullying. Jag brukar säga mjukt att jag inte vill diskutera eller ens bli tilltalad av just dessa specifika personer. Får jag filma dem med telefonen när de är i action emot mig så att jag har något att visa till föreningens styrelse eller körledaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara huruvida det är tillåtet att filma personer utan deras samtycke kommer jag i huvudsak att ta hjälp av bestämmelser som återfinns i brottsbalken, förkortad BrB.

Huvudregeln

Huvudregeln är att det är tillåtet att filma någon utan samtycke. Det finns med andra ord ingen lag som direkt kriminaliserar att filma eller fotografera personer, eller någon bestämmelse som ställer krav på samtycke. Om filmandet eller fotograferandet däremot sker under vissa speciella omständigheter kan detta träffas av bestämmelser i brottsbalken och således utgöra brott, vilket jag kommer redogöra för här nedan.

Ofredande

Den som genom att filma eller fotografera utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande kan göra sig skyldig till brottet ofredande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § BrB). För att gärningen ska betraktas som hänsynslös krävs att filmandet t.ex skett på ett närgånget sätt eller vid upprepade tillfällen. Jag har svårt att se att en domstol skulle bedöma gärningen i ditt fall som ofredande, om du bara filmat personerna en gång i syfte att använda filmen som bevis för att du utsätts för mobbning.

Kränkande fotografering

Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, gör sig skyldig till kränkande fotografering (4:6 a § BrB). Om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig döms dock inte till ansvar (4 kap. 6 a § BrB andra stycket). Bestämmelsen tar sikte på att någon i hemlighet t.ex filmas i privata utrymmen såsom i ett omklädningsrum eller i hemmet. Mot bakgrund av hur du beskriver situationen du avser att filma är min bedömning att detta inte träffas av brottet kränkande fotografering, då det dels inte verkar vara fråga om att filma någon i en privat eller intim miljö, och dels för att filmandet inte hade skett i hemlighet såsom jag tolkar det.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare