Får man gå in i tidigare bostad utan tillstånd?

Hej kan jag utan tillstånd från min fd sambo gå in i vår tidigare bostad för att hämta mina privata saker, jag har fortfarande kvar min nyckel till lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Vad som kan utgöra ett brott regleras i brottsbalken, BrB.

Hemfridsbrott

Att gå in i någon annans bostad utan samtycke kan utgöra hemfridsbrott, 4 kap. 6§ BrB. Hemfridsskyddet gäller även när det är din tidigare bostad. Det som blir avgörande är om intrånget eller kvarstannandet har skett utan tillåtelse.

Du skriver i din fråga att det är din tidigare bostad och att du inte har tillstånd. Om du går in i lägenheten kan du därmed göra dig skyldig till hemfridsbrott.

Olovligt förfogande

Att vägra lämna ifrån sig annans egendom kan däremot också utgöra ett brott, olovligt förfogande, 10 kap. 4§ BrB. Din före detta sambo, som för tillfället har dina saker i sin lägenhet, ska därmed se till att du återfår vad som är ditt.

Om du inte får tillbaka dina saker kan du ansöka om en vanlig handräckning, 3§ lag om betalningsföreläggande och handräckning. Ansökan görs hos Kronofogdemyndigheten.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis bör du inte gå in i din före detta sambos bostad utan tillstånd. Du har rätt att få tillbaka dina saker och min rekommendation är att du försöker prata med din före detta sambo. Om du inte får tillbaka dina saker kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare