Får man ge bort fastighet som ärvts med fri förfoganderätt?

En maka som enligt inbördes testamente ärver sin make med fri förfogande rätt. De har två vuxna gemensamma barn. Kan makan efter 4 år ge bort en fastighet som fanns i dödsboet? Fastigheten är ca 60% av det urspungliga dödsboet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om fri förfoganderätt

När en make eller maka dör kan den efterlevande maken antingen ärva denna med antingen full äganderätt eller fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att egendomen ägs fritt, men i begränsad form. Full äganderätt innebär att egendomen ägs utan begränsningar.

Man ärver med fri förfoganderätt när det finns efterarvsberättigade efter den avlidne. Med detta menas en person som är berättigad till arv efter en avliden person, men som måste vänta på arvet till dess att den avlidne personens maka eller make också har avlidit.

Undantag i den fria förfoganderätten

I stort sett får den som ärvt egendom med fri förfoganderätt använda egendomen hur den vill. Det finns dock som sagt begränsningar i förfoganderätten. För det första är det inte tillåtet att testamentera bort egendomen (3 kap. 2 § ÄB). För det andra får man inte skänka bort stora delar av egendomen i gåva (3 kap. 3 § ÄB). Om så ändå sker kan efterarvingarna efter den efterlevande makens död kräva ersättning.

I kravet på en väsentlig minskning får normalt anses ligga att egendomen måste ha minskat i värde med i vart fall en fjärdedel (NJA 2013 s. 736). I detta fall skriver du att fastigheten utgör ca 60 % av det ursprungliga dödsboet, varför det bör räknas som en väsentlig minskning.

Sammanfattning

Att ärva något med fri förfoganderätt innebär att den som ärvt får använda egendomen som den vill, men med vissa begränsningar. Om makan ger bort fastigheten i gåva har denne utan hänsyn till efterarvingarna orsakat en väsentlig minskning av arvet. Arvingarna har då rätt till ersättning.

Jag hoppas att jag lyckats svara på din fråga. Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare