Får min sambo byta lås på vår lägenhet?

Får min sambo byta lås på vår lägenhet. När det inte finns bevis på anledning att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om bostaden är er gemensamma bostad som ni bor i tillsammans – så får inte din sambo utestänga dig från bostaden genom att byta lås. Ett sådant agerande kan utgöra brottet egenmäktigt förfarande. Vid en separation mellan makar/sambos ska i samband med separation, eller därefter, en bodelning ske mellan makarna/sambos. Först om en make eller sambo har fått bostaden på sin lott genom en formell bodelning har denne rätt att ensidigt förfoga över den, och t ex byta lås. En bodelning kan ta lång tid, och är man inte överens om vem som ska bo kvar i bostaden tills bodelningen är klar kan man begära att få kvarsittanderätt till bostaden. Ett sådant beslut fattas av tingsrätten och gäller som längst fram till dess att bodelning har skett. Har man fått kvarsittanderätten till bostaden har man också rätt att byta lås. Om inget av dessa scenarior föreligger – din sambo har inte ett beslut om kvarsittanderätt till sin fördel, och ni har inte bodelat, så är svaret alltså nej, det får sambon inte. Det kan vara ett brottsligt agerande från sambons sida.

Vi kan hjälpa till med polisanmälan, ansökan om kvarsittanderätt och frågan om bodelning.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare