Får Polisen be en ta av sig kläder vid kroppsvisitation?

Hej, jag åkte fast för narkotikainnehav. Jag och en kompis var ute och körde bil. Polisen stoppade oss, därefter bad de oss att gå ut ur bilen. Sedan hittade de lite gräs i min jackficka. Varpå polisen sedan bad mig att dra ned kalsongerna.

Jag vet att polisen har stöd enligt lag att kroppsvisitera om skäliga misstankar om brott finns. Men har du rätt att be en dra ned kalsongerna/underkläder?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar din fråga som att du vill veta om Polisens rätt att kroppsvisitera dig även innebär att de får be dig att ta av dig kläderna. Då jag inte känner till alla förutsättningar för just ditt fall blir mitt svar mer generellt.

Vid kroppsvisitation undersöks kläder och annat som någon bär på sig

Kroppsvisitation innebär en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har med sig. (RB 28:11) Någon undersökning av själva kroppen ingår inte. Vid kroppsvisitation kan den som undersöks behöva klä av sig för att kläderna ska kunna genomsökas. Om undersökningen övergår till en granskning av själva kroppen så är undersökningen istället en kroppsbesiktning. En kroppsbesiktning innebär undersökning av kroppens yttre och inre samt att prov tas från kroppen. (RB 28:12).

Förutsättningar för kroppsvisitation och kroppsbesiktning

Polisen får kroppsvisitera och/eller kroppsbesiktiga en person om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts som kan medföra fängelsestraff och personen skäligen kan misstänkas för brottet. (RB 28:11 och RB 28:12).

För narkotikabrott kan man få fängelse enligt narkotikastrafflagen. Huvudregeln är att det är förundersökningsledaren eller en åklagare som beslutar om kroppsvisitation men undantagsvis kan en enskild polisman göra det på plats. Eftersom det kan vara lätt att göra sig av med narkotika så brukar man mena att det är viktigt att kroppsvisitationen sker direkt. Det kan därför finnas skäl att låta en enskild polis fatta beslut om visitationen.

Det är också viktigt att komma ihåg att kroppsvisitation endast får göras om skälen för åtgärden uppväger det integritetsintrång som den enskilde upplever. (RB 28:3a).

Sammanfattningsvis har Polisen rätt att kroppsvisitera dig om du skäligen är misstänkt för narkotikabrott. Detta innebär generellt att de kan titta igenom dina kläder inklusive dina underkläder.

Hoppas detta gav svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kommentera nedan eller ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Charlotta NermarkRådgivare