Förföljelse som ofredande

Jag undrar vad som räknas som trakasserier? Det är nämligen så att 4 personer av någon okänd anledning bestämt sig för att "bevaka" mig , dom åker med sina bilar (dock på allmänväg) precis utanför min tomt. Detta sker allt från 2ggr om dagen till 7-10 ggr per dag. Varje gång dom åker förbi så kör dom ca 5kmh för att hinna se så mycket som möjligt av min gård/tomt.. flera gånger i veckan ställer någon av dom sig med sin bil i en korsning ca 50meter från min tomt och står och "bevakar" vad jag gör om jag är ute och håller på i trädgården. Dom kan stå allt från 10 minuter till 1 timme på samma ställe och kolla in på min tomt. Jag har en gång gått och konfronterat (i detta fall en kvinna som stog och bevaka) vad hon gjorde där och varför hon stog och kollade in på min tomt. Hon snäste att de var allmänväg så hon fick stå och åka där hur mycket hon ville. Jag känner mig trakasserad och övervakad av människor som jag inte har någon relation till. Jag vet endast namn på 2 av dom. Räknas detta som trakasserier? Vad och hur kan jag göra för att detta skall upphöra? Väldigt tacksam för svar ! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du beskriver skulle kunna utgöra ofredande, vilket regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken (1962:700). Brottet ofredande innebär att den som fysiskt antastar någon, eller utsätter någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande, döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, till böter eller fängelse i högst ett år.

Att följa efter någon eller att återkommande stå utanför någons bostad kan enligt förarbetena vara ett sådant beteende som ger uttryck för ett hänsynslöst agerande, förutsatt att det uppfattas av den som förföljs (prop. 2016/17:222 s. 62). För att en gärning ska vara straffbar ska det som sagt röra sig om “en kännbar fridskränkning” (prop. 2016/17:222 s. 59) , det vill säga att det ska vara någonting som den enskilde inte förväntas tåla.

Det du beskriver kan alltså räknas som ofredande, vilket är ett brott. Eftersom du verkar ha konfronterat personen/personerna utan att kontakterna upphört, kan du om du önskar polisanmäla händelsen.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare