FrågaPROCESSRÄTTVittna07/02/2024

Förhör med tilltalad i rättegång.

Hej, jag har blivit kallad till förhör som misstänkt för stöld, jag är 17 år gammal. Får jag under förhör berätta om vad andra personer sa? Vad ska man tänka på under förhör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte vilket förhör du är kallad till. Jag utgår därför från vad som gäller vid förhör i rättegång. Vägledning finns att hämta i rättegångsbalken (1942:740) (hädanefter RB).

Syftet med ett förhör är att få en sann bild av vad som har hänt så att rätten har tillräckligt med underlag för att kunna döma i målet. Därför är det viktigt att du med egna ord berättar vad som har hänt och vad du vet, gärna så detaljerat som möjligt.

Om förhöret sker i en rättegång ska du som tilltalad får möjlighet att berätta din syn på saken. Rätten ska inleda ett förhör med dig som tilltalad och därefter får förhöret övergå till åklagaren (37:1 RB). Både åklagaren och försvarsadvokaten kan ställa frågor till dig. Ibland kan även rätten ställa kompletterande frågor. Det viktiga då är att du svarar på frågorna så gott du kan. Om det är något som du har glömt, att du inte kan svara på frågan eller om du vill återberätta något som någon annan person har sagt till dig, är det bra att du berättar det för rätten. Det vill säga att du betonar att du antingen inte vet, eller att du säger att informationen har kommit från någon annan. Sedan är det upp till rätten att avgöra bevisvärdet i det du har sagt.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare