FrågaPROCESSRÄTTVittna09/11/2023

Målsägande och vittnesed

Hej. Är det någon ny regel att målsäganden måste avge någon ed/sanningsförsäkran i ett brottmål? Ett förordnat målsägandebiträde som påstår det.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

En målsägande får inte vittna (Rättegångsbalken 36 kap. 1 §) och blir därmed inte föremål för en vittnesed. En målsägande som inte för talan får i tvistemål avlägga sanningsförsäkran (Rättegångsbalken 37 kap. 2 §).

Hoppas du fick svar på din fråga, du är alltid välkommen att kontakta Lawline igen.

Lawline RådgivareRådgivare