Förskott å arv med gåvobrev

Ingen har kunnat besvara denna fråga. Förälder tre barn, ett med tidigare sambo kallar jag 1.

1. Fått gåvobrev på en del mark, att ha hus på, bevittnat undertecknat vittnen, "förarv" officiellt och laglig gåva. Att räknas bort.

2 pch 3 ej fått.

Om 1ej kan utnyttja gåvobrev och föräldern går bort, är der gåvobrevet "värdelöst"?!

Om så, varför ens ha förarv ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå huvudsakligen från Ärvdabalken för att besvara din fråga och försöka förklara syftet med förskott på arv samt vad som händer med det outnyttjade gåvobrevet.

Syfte till förskott på arv

Enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken så är det som arvlåtaren i livstiden gett en bröstarvinge som förskott på dennes arv även vad som ska avräknas vid arvsfördelningen. Regeln syftar alltså till att skydda de andra arvtagarnas rätt till arv och syftar inte till att skydda den som fått förskott på sitt arv. Regeln säkerställer att den som får gåvor av arvlåtaren innan denne avlider ska inte ha bättre rätt till kvarlåtenskapen, om inte det är testamenterat.

Utnyttjande av gåvan

Det jag inte riktigt förstår är varför 1 inte kan utnyttja sin gåva, eller exakt vad som menas med att utnyttja i detta fallet. Jag tolkar det som att 1 inte kan utnyttja sin gåva genom att faktiskt ta del av marken. Varför det är så kan jag inte utläsa ur din fråga, vilket gör att jag inte kan utveckla mer exakt om varför gåvobrevet inte kunnat nyttjats.

Gåvobrevets effekt

Överlåtelse av mark eller del av mark omfattas av Jordabalken 4 kap. I detta kapitel förklaras att för gåvor gäller samma formkrav som för köp, enligt 4 kap. 29 §. Formkraven beskrivs i mer detalj i 4 kap. 1-3 §§. Om gåvan uppfyllde dessa formkrav, så ska marken anses ägas av 1, vilket gör att värdet på marken ska räknas av. Om det är så att 1 inte har kunnat införskaffa ett hus på marken, så är ändå marken avsedd som gåvan trots att hela syftet med gåvan ännu inte fullbordats. Gåvobrevet ska alltså ha full effekt, så länge det uppfyller formkraven för överlåtelse av fast egendom.

Bröstarvingars lika rätt till arv

För att återkomma till varför förskott på arv bestämmelserna finns, så är det för att skydda de övriga arvingarna i samma arvsklass, som beskrivs i 2 kap. Om det vore så att marken som 1 fick i gåva överskred exempelvis 50% av förälderns totala tillgångar och kvarlåtenskapen egentligen skulle delas lika på tre, så vore 1 ersättningsskyldig gentemot 2 och 3 för motsvarande värde de skulle ha om inte gåvan hade getts. Gåvan får fortfarande full effekt och 1 anses ha full äganderätt för marken.

Förskott på arv vid ensam arvtagare

Jag är inte riktigt helt säker på att jag tolkar situationen helt rätt, men om 1 är din före detta sambos enda barn och det är från denna förälder som 1 har fått gåvobrevet från, så behövs det inte avräknas någonting från arvet. Detta förutsätter även att 1 är den enda arvtagaren i din före detta sambos kvarlåtenskap. I det fallet har förskott på arv inte någon egentlig skillnad än en vanlig gåva.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se
Melker JärlestålRådgivare