Försök vs förberedelse av köp av sexuell tjänst

Hej! Skulle köpa 20 porrfilmer ifrån en tjej via KiK hon sa också ifall jag betalar den summa vi kom överens om så skulle det ingå 1h samlag. Vi bekräftade aldrig hur eller var vi ska ses inte heller bekräftade vi att vi skulle ha samlag. Totala summan landade på 2500kr som jag swishade till henne. Nu lyder min fråga såhär: om jag anmäler telefonnumret och personen i fråga, har jag då gjort mig skyldig till ett sexköp då hon skrev att det skulle ingå vid köp av filmerna. Eller är det som så att eftersom inget sexköp är gjort och filmerna inte heller mottagna är jag då inte skyldig till någonting förutom att vara dum i huvudet?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att sälja sex är inte straffbart i Sverige. Köp av sexuell tjänst är däremot en straffbar gärning och medför böter eller fängelse i högst ett år (6 kap. 11 § Brottsbalken [1962:700] [BrB]). Försök till köp av sexuell tjänst, dvs. då ett brott planerats eller påbörjats men inte slutförts, är likaledes straffbart (6 kap. 15 § 1 st. BrB jfr 23 kap. 1 § BrB).

För att dömas till försök till brott så måste den så kallade försökspunkten vara uppnådd. Högsta domstolen har uttalat att försökspunkten till ett brott inte ska vara alltför långt ifrån tidpunkten för brottets fullbordan (NJA 1991 s. 332). Att lämna pengar med avsikt att utföra ett brott innebär istället i regel förberedelse till brott (23 kap. 2 § 1 pt. BrB). Förberedelse av köp av sexuell tjänst är inte straffbart (6 kap. 11 § BrB jfr 6 kap. 15 § 2 st. BrB). Bestämmelsen som hänför sig till "förberedelse till brott" kan dock förstås ta sikte på då betalning inte inkluderas i brottet i sig, utan hänför sig till att i framtiden kunna utföra brottet. Exempelvis är det förberedelse till mord då en gärningsman köper ett vapen med avsikt att ta någon annans liv (3 kap. 1 § BrB jfr 3 kap. 11 § BrB och 23 kap. 2 § BrB). Försökspunkten är inte uppnådd eftersom personen inte försökt ta någon annans liv än, men gärningsmannen har förberett att göra det genom inköpet.

Till brottet köp av sexuell tjänst ingår emellertid betalningen i brottet i sig. Försökspunkten för köp av sexuell tjänst har exempelvis ansetts uppfyllt när parterna kommit överens om pris och om var samlaget skulle genomföras, även om parterna inte setts än (RH 2002:16). I fallet hade betalning inte utgått än men köparen hade pengarna tillgängliga för att uppfylla sin del av avtalet.

I relation till praxis och en ändamålsenlig tolkning av bestämmelserna "försök" och "förberedelse" kan en redan utförd betalning (som i ditt fall) förstås som att försökspunkten är uppnådd. Således föreligger alltså en risk att du skulle dömas för försök till köp av sexuell tjänst om du skulle anmäla händelsen.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare