Fotografering i en bastu

Min fråga gäller situationen att någon utan samtycke fotograferar några nakna 14-åringar i en bastu. Barnen protesterar eftersom de är medvetna om att de blir fotograferade. Kan gärningsmannen straffas för kränkande fotografering redan på grund av det bristande samtycket, eller fordras för straffbarhet att fotograferingen måste ha skett i hemlighet, dvs. utan barnens vetskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns i brottsbalken (1962:700) (hädanefter BrB).

Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad, eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering (BrB 4:6a st.1). Av förarbetena framgår att med annat liknande utrymme avses bland annat bastu (Prop 2012/13:69).

Precis som du nämner är en förutsättning för straffansvar att fotograferingen har skett i hemlighet. Av förarbetena framgår att med ”hemlighet” menas att den tekniska utrustningen antingen hålls helt dolt för de fotograferade eller att de är totalt omedvetna om att den för tillfället är i gång (Prop 2012/13:69)

I ditt fall verkar det som att barnen är medvetna om att de blir fotograferade, vilket innebär att förutsättningar för straffansvar enligt 4:6a BrB saknas i detta fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare