Fråga om äktenskapsskillnad

Hejsan

Jag och min man ska skiljas och vi köpte för 2 år sedan en bil och tog ett lån där jag är huvudlåntagare och han är medsökande, nu vill jag att bilen ska säljas så vi kan lösa lån och andra krediter men han påstår att eftersom bilen är skriven på honom så är det hans egendom. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Vad som utgör giftorättsgods

För att få bygga upp lite bakgrund till mitt svar så går jag lite kort igenom vad giftorättsgods är. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Detta innefattar då all egendom som du och din man har köpt under ert tidigare äktenskap som inte kan räknas som enskild egendom. Allt giftorättsgods ska sedan delas lika mellan makarna (du och din man) vid en skilsmässa. 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Om du undrar vad som utgör enskild egendom kan du finna detta i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken

Svar på din fråga

Jag tolkar din fråga som att bilen som din man gör anspråk på inte är enskild egendom. Bilen ska då ingå som giftorättsgods och ska räknas som er bådas egendom vid bodelningen, värdet av bilen räknas sedan ihop med all annan giftorättsgods och delas sedan på hälften mellan dig och din man.

Dock kan din man senare under lottläggningen (den faktiska fördelningen av vilken egendom ni har rätt till efter skilsmässan t.ex. en bil eller ett hus) ha rätt att i första hand få sin egendom eller den del av denna som din man önskar, 11 kap. 7 § äktenskapsbalken. Konsekvensen av detta är att din man då kan ha rätt att i första hand få bilen på sin lott, men då kommer du få kompensation för din del av bilens värde i form av annan egendom vid lottläggningen eller en skifteslikvid.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare