FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt20/11/2016

Fråga om beskattningsbar inkomst.

Hej! Min fråga är enkel: Vem har rätt att sälja en produkt? Säg att jag skulle gå in på ICA och köpa 10 rullar toapapper, och sedan ställa mig på en parkering och sälja dessa till människor som går förbi. Är detta tillåtet? Hur mycket, om ens någonting alls, får man sälja innan det blir ett brott att man inte betalat skatt på inkomsterna?

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skattelagstiftningen i Sverige är väldigt detaljerad. I 8 kap. Inkomstskattelagen(IL) regleras allt som är skattefritt. Om en inkomst inte regleras i det kapitlet så är huvudregeln att inkomsten är skattepliktig. I 8 kap. 28 § IL så regleras att man kan få sälja vilt växande bär, svamp och kottar upp till ett belopp till 12 500 kr per år försäljningen utöver det blir skattepliktig. Om du skulle köpa en produkt på Ica för att sälja på en parkering så kommer den intäkt du får på grund av det skattas i inkomstslaget "tjänst", om du inte börjar driva en näringsverksamhet men då finns det krav på en viss varaktighet och självständighet. Oavsett så kommer du behöva skatta din intäkt med den skattesats som bestämts i din kommun, se 65 kap. 3 §. IL.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen!

Vänligen,
Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare