FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/01/2024

Fråga om fastställande av faderskap och begäran om gemensam vårdnad

Hej! Jag har en fråga kring hur det ser ut om ett par får ett barn medan de är tillsammans med varandra (inte gifta) men pappan inte skriver på att han är pappa till barnet. Senare går paret skilda vägar och barnet hinner bli 5 år gammalt. Vad finns det för möjligheter för pappan att nu i efterhand bekräfta att han är pappa till barnet? Mamman vill bestämma i alla frågor som rör barnet och vill numera inte ens att pappan ska få träffa barnet, även om dottern bott hos de båda under hela sitt liv, bara att det inte varit klart på papper. Pappan vill nu ha gemensam vårdnad. Vad är det han behöver göra? Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor rörande faderskap och om vårdnad av barn regleras frågan i föräldrabalken, som du hittar länk till (här). Kapitel 1 - 3 Föräldrabalken tar särskilt sikte på fastställande av faderskap/föräldraskap medan vårdnadsfrågor regleras främst av 6 kapitlet i föräldrabalken. Jag kommer i mitt svar hålla mig till personen/han när jag pratar om pappan för att inte förvirra i fråga om faderskapet.

Faderskap kan bekräftas närsomhelst, även efter att barnet är myndigt (1 kap. 4 § föräldrabalken). Dock krävs det att bekräftelsen godkänns av socialnämnden och modern till barnet (1 kap. 4 § föräldrabalken). Är det så att faderskapet inte går att bekräfta på grund av att modern inte vill skriva under går det även att få faderskapet bekräfta genom dom. Domstolen ska i sådana fall bekräfta faderskapet om det genom genetisk undersökning framgår att personen är fader till barnet eller om det utifrån omständigheterna är sannolikt att personen är far till barnet (1 kap. 5 § FB). Socialnämnden har även ett ansvar att utreda faderskapet om personen nu skulle begära att få saken fastställd (2 kap. 1 § FB).

Vad han behöver göra är att ansöka om 1. fastställande av faderskap och 2. gemensam vårdnad. Ansökan om fastställande av faderskap skickas in till socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokförd (2 kap. 2 §). Det är i första hand socialnämnden som utreder faderskapet men kan slutligen beslutas av en domstol om det krävs. Faderskapet behöver fastställas först för att personen ska kunna begära vårdnad om barnet, då personen behöver vara förälder till barnet för att ansöka om vårdnad. Den gemensamma vårdnaden beslutas sedan av domstol på begäran av någon av föräldrarna (6 kap. 5 § FB). Vid bedömning om gemensam vårdnad ska rätten fästa särskilt vikt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst och ta ett gemensamt ansvar i frågor som rör barnet. (6 kap. 5 § andra stycket FB).

Sammanfattningsvis så finns det inga regler som stoppar personen från att ansöka om fastställande av faderskap på grund av förfluten tid. Om det i sin tur leder till att faderskapet blir fastställt kan pappan också ansöka om gemensam vårdnad av barnet. Med tanken på att personen och barnet verkar ha en god kontakt sinsemellan och att barnet brukar bo hemma hos personen torde utsikten för att få vårdnad av barnet vara god.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare