FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/04/2017

Fråga om hur man går tillväga för att få veta vem som står registrerad som ens far

Jag undrar vem som står registrerad som min far.

Lawline svarar

Hej och vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få veta vem som är registrerad som din far ringer du till Skatteverkets folkbokföring. Exakt vilka uppgifter som registreras framgår av folkbokföringslagen, men bland annat någons identitet och familjeuppgifter (se här). När du kommer i kontakt med Skatteverket uppger du ditt personnummer samt att du vill veta vem som står registrerad som din far! Skulle det vara så att den som är registrerad som din far lever under hemlig identitet så får du dock inte tillgång till information om denne.

Skatteverket når du på telefonnummer 0771–567 567!

Hoppas svaret kan vara till hjälp!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare