Fråga om pactum turpe.

Jag pluggar på en högskola, har anlitat en privat person som skriver C-uppsatser mot betalning. Jag har skrivit ett avtal med honom och skrev under via E-legitimation. Han skulle skriva hela uppsatsen åt mig, men har inte gjort det. Jag har betalat 15.000kr av 42.000 kr. Pengarna som jag betalat var kontanter då han inte ville att jag överför de till hans konto.

Jag har inte fått min uppsats och jag vill inte betala resten, snarare sagt jag vill få tillbaka mina pengar. Problemet är att i avtalet framgår att jag inte får bryta om sekretessen.

Jag vill inte att min högskola vet om det jag gjort.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om avtal rör handlingar som är omoraliska eller brottsliga ses det som så kallat pactum turpe. Avtalet är då inte bindande.

Det är inte säkert att handlingarna du tar upp är direkt olagliga men då det rör sig om fusk kan de mycket väl ses som omoraliska. Sannolikt rör det sig därför om pactum turpe. Rättsordningen kommer i så fall inte heller hjälpa dig att få tillbaka pengarna eller vidta andra åtgärder.

Men bara för att du sannolikt inte kan få hjälp av rättsordningen betyder det inte att du inte kan fortsätta kräva tillbaka dina pengar själv.

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare