FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt12/12/2016

Fråga om vem som ska beskattas för en bilförmån - Den anställde eller den anställdes barn som de facto använt bilen privat

Hej!

Min pappa har precis gjort upp om ett leasingavtal på en ny bil via sitt företag, bilen ska alltså leasas av företaget, men han vill att jag nyttjar den som min privata bil tills dess att den kan lösas ut, då den ska få övergå i min ägo.

Min fråga är då om det här är ett lagligt tillvägagångssätt, får min pappa ge bort en bil på det här sättet?

Kan jag bli ålagd att betala löneförmån för bilen, trots att jag inte är anställd i företaget?

Med Vänlig Hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

I mitt svar på din fråga utgår jag från att du inte utfört något som helst arbete för din pappas företag.

Svaret på din fråga:

Du riskerar inte att bli beskattad såsom för löneförmån för att du använder en bil privat trots att bilen leasas av din pappas företag för att användas i din pappas företag. Anledningen till detta är att du inte arbetat i din pappas företag varför det faktum att du får använda företagets bil privat inte kan anses utgöra ersättning för något arbete du utfört för din pappas företag. Däremot kommer din pappa (som arbetar i företaget) riskera att bli beskattad såsom för löneförmån för ditt privata användande av bilen då din pappa i detta fall kommer att anses ha fått en löneförmån från sitt företag i form av att du (hans barn) fått möjlighet att privat använda företagets leasade bil.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare