Från vilket år börjar preskriptionstiden löpa för en skatteskuld?

Jag har en skatteskuld. Jag har förstått att den preskirberas efter årsskiftet 5 år efter att den förföll till betalning.

Min skuld uppkommer i december ett år enligt kontoutdrag på skattekontot. Den skickades till kfm i februari året efter.

Vilket årsskfte räknas preskriberingen ifrån, året skulden uppkom på skattekontot eller året den skickades till kfm?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är från vilket år räknas preskriptionstiden för en skatteskuld: När den uppkom i december år 1 eller i februari år 2 när skatteskulden skickades till Kronofogden?

Från vilket år börjar preskriptionstiden löpa för en skatteskuld?

Preskriptionstiden för en skatteskuld år fem år. Som huvudregel börjar preskriptionstiden att löpa från utgången av det kalenderår som skatteskulder lämnades in till indrivning, det vill säga då skatteverket hänvisar ärendet till kronofogden. (3 § fjärde stycket Lagen om preskription av skattefordringar m.m.)

Sammanfattning

Preskriptionstiden för en skatteskuld är fem år och börjar löpa från nästkommande kalenderår från det år som skulden lämnades in till indrivning. Det viktigaste är därför att ta reda på vilket år Kronofogden mottog en ansökan av Skatteverket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare