Gäller sambolagen för hyreslägenheter?

Hej, det är så att jag och min sambo ska gå isär. Hon flyttade precis in till en hyresrätt själv innan vårat förhållande. Som jag sen flytta till som vi bodde i 2 år. Sen byte vi hennes lägenhet mot min mammas som vi nu har bott i ca 5 år. Gäller sambolagen för själva lägenheten då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du vad som gäller för en hyresrätt som du och din sambo bytt till er under erat förhållande när ni går isär. Eftersom din fråga handlar om samboförhållande så kommer jag använda mig av sambolagen (SamboL) när jag besvarar din fråga.

Hyreslägenheten

För att eran lägenhet ska klassas som samboegendom krävs det att den har förvärvats för gemensam användning av er och att den anses vara en gemensam bostad (SamboL 3 §). En hyresrätt klassas som en gemensam bostad förutsatt att den är avsedd att vara erat gemensamma hem och att den används huvudsakligen för detta (SamboL 5 § första stycket tredje punkten). Eftersom ni båda har bytt till er lägenheten under erat samboförhållande för att gemensamt bo i den klassas den som samboegendom.

Svar

Eftersom ni förvärvat lägenheten för att gemensamt bo i den klassas den som samboegendom i sambolagens mening.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare