Går det att avtala att arbetstagaren är betalningsansvarig för parkeringsböter och självrisk vid bilskador?

Hej! Har ett aktiebolag, som utför varutransporter med lastbilar och skåpbilar. Arbetstagarna kör ut gods från lagercentraler till olika godsmottagare, samt hämtas också gods hos olika avsändare. Får man skriva i anställningsavtalet att arbetstagaren står för parkeringsböter samt självrisk på bilskador vid oaktsamhet? Är det inte olagligt?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har tolkat frågan undrar du om det går att avtala om att en arbetstagare är betalningsansvarig för parkeringsböter och självrisken till följd av en bilskada. Jag kommer nedan förklara vad som gäller i de situationer du undrar över. I mitt svar utgår jag från att det är aktiebolaget som äger fordonen och att du har en ställning som arbetsgivare i bolaget. Jag utgår även ifrån att aktiebolaget har en försäkring som täcker all skadeståndsskyldighet förutom självrisken vid bilskador.

Du får avtala att arbetstagaren är betalningsansvarig för parkeringsböter

Parkeringsböter eller parkeringsavgift som det egentligen heter regleras i lag (1976:206) om felparkeringsavgift. Parkeringsavgiften är en sanktion riktad till föraren personligen. Det är ändå ägaren av fordonet som har ansvaret för att parkeringsavgiften blir betald (4 § FelPL). Ditt aktiebolag som äger fordonen är alltså ansvarig för att parkeringsavgiften blir betald. Om aktiebolaget betalar parkeringsavgiften får bolaget en rätt att kräva fordonets förare på avgiften.

Det finns inget som hindrar dig från att i anställningsavtalet skriva att arbetstagaren är betalningsansvarig för parkeringsböter. Det kommer ändå inte ta bort det yttersta ansvaret som aktiebolaget har som ägare till fordonen för att parkeringsavgiften faktiskt blir betald. Om arbetstagaren som kört fordonet bryter mot anställningsavtalet och inte betalar parkeringsavgiften är det alltså aktiebolaget som måste göra det. Om arbetstagaren bryter mot anställningsavtalet kan det leda till att arbetstagaren blir skadeståndsskyldig till bolaget. Utöver det kvarstår bolagets rätt att kräva fordonets förare på avgiften (se stycket ovan).

Du får avtala att arbetstagaren är betalningsansvarig för bilskador

Skador på olika saker som orsakar skadeståndsskyldighet regleras i skadeståndslagen. Arbetsgivaren ansvarar i första hand för skador på saker som en arbetstagare orsakar i tjänst genom fel eller försummelse (3 kap. 1 § SKL). Begreppet saker omfattar till exempel bilar. Det är ändå möjligt att avtala om att arbetsgivaren inte ska ansvara för skador som arbetstagaren orsakat i tjänsten. Det beror på att skadeståndslagen är dispositiv (1 kap. 1 § SKL). Att skadeståndslagen är dispositiv innebär att det går att avvika från lagens regler, till exempel genom ett avtal. Du kan därför i anställningsavtalet skriva att arbetstagaren är betalningsansvarig för självrisken vid bilskador till följd av arbetstagarens oaktsamhet. Anställningsavtalet gäller då före skadeståndslagens regler.

Begränsningar i möjligheten att avtala om arbetstagarens betalningsansvar för parkeringsböter och bilskador

Då du skriver anställningsavtal är det ändå viktigt att komma ihåg att det finns begränsningar för vad du kan avtala att arbetstagaren är betalningsansvarig för. Avtalet får inte innebära att ansvarsfördelningen mellan dig som arbetsgivare och arbetstagaren blir oskälig (3 kap. 36 § AvtL). Vad som krävs för att ett avtal är oskäligt beror på avtalet. Domstolarna har ändå överlag varit återhållsamma med att döma att ett avtal är oskäligt. Är ett avtal oskäligt kan avtalet ändras så att innehållet i avtalet inte längre är oskäligt eller så kan avtalet förklaras ogiltigt. Utifrån min tolkning av det du vill skriva i anställningsavtalet tror jag inte att det skulle leda till att avtalet är oskäligt. Ett definitivt svar kräver ändå att man har koll på samtliga omständigheter kring anställningsavtalet.

Det är även viktigt att kontrollera att du inte är bunden av ett kollektivavtal som begränsar dina möjligheter att avtala om arbetstagares ansvar för parkeringsböter och bilskador vid oaktsamhet.

Sammanfattning och råd

Du har som arbetsgivare möjlighet att i anställningsavtalet avtala om att arbetstagaren är betalningsansvarig för parkeringsböter med bolagets fordon och att arbetstagaren vid oaktsamhet är betalningsansvarig för bilskador. Det är ändå viktigt att du uppmärksammar vilka begräsningar som gäller för vad du kan avtala om i anställningsavtalet. Behöver du hjälp med hur du närmare bör formulera anställningsavtalet rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare