Gåva till bara vissa barnbarn

Kan mina föräldrar ge bort pengar till bara mina barn?

Inte min brors barn.

Kan det bli några problem då våra föräldrar går bort?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken, ÄB.

Laglott

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott vilket innebär att dina föräldrar inte kan testamentera bort allt arv till dig och utesluta din bror (7 kap. 1 § ÄB). Detta tillämpas inte på barnbarn.

Gåva

Vad du pratar om skulle räknas som en benefik gåva. Dina föräldrar ger sina barnbarn pengar utan att förvänta sig någonting tillbaka. Hade dina föräldrar gett dig gåvan hade det sett som förskott på arv om dina föräldrar inte uttryckligen hade skrivit gåvobrev som sa att det inte ska ses som det (6 kap. 1 § ÄB). Det gäller däremot bara bröstarvingar vilket barnbarn inte är. Problem kan fortfarande uppstå om summan är väldigt stor då din bror kanske tycker att det är värt att bråka om då men det är svårt att säga hur han skulle se på det.

Sammanfattning

Dina föräldrar kan välja att ge dina barn en gåva i form av pengar utan att behöva ge din brors barn någonting. Förskott på arv är ingenting som direkt kan aktualiseras då.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare