Granne begår olaga förföljelse (sexuellt ofredande, skadegörelse och ofredande)

Hej.jag bor i villa i tättbebyggt område.min granne har under 7 års tid ca kissat i trädgården.alltid så jag ser.ofta direkt när han kommer hem vid bilen utanför mitt fönster ,där jag har matplats inne och uteplats ute.han väljer ibland att kissa direkt mot mig o ibland med ryggen mot.detta kan ske upp till 10ggr/dag(när det är sesong)det har hänt att han när jag suttit o läst på uteplatsen kommit gående ,stuckit in handen i shortsen o viftat på penis medan han går mot mig 10m (då gick jag därifrån).han har de senaste åren när jag hälsat på honom svarat med att rapa ljudligt eller lägga en SK brakskit till svar.jag har inte hälsat på honom på 2 år efter dessa upprepade barnsligheter.han har kameror och foto eller i trädgården riktade direkt mot vår trädgård som startar radio eller inspelade ljud (kulspruta,larmer) när vi öppnar vår altandörr eller kör upp på vår parkering.den 14 april sågade han ner ett ca 15 m högt träd på vår tomt, trädet stod ca 40m från hans hus o uteplats direkt norr om hans hus så det skuggade inte eller störde med lövfällning.jag är mäst drabbad men minst en granne till är utsatt(knivigt att fråga)såklart drabbar det även våra barn ev när han kissar mot oss när vi äter middag och min sambo vid vissa tillfällen när han ser.

Vi har påpekat att vi inte uppskattar tilltagen och han svarar att det har sin förklaring i liten blåsa men att det självklart ska upphöra(Men det gör det inte) ,han nekar till foto eller o kameror och har/fortsättning följer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning
Själva frågan som inte fick plats i ditt svar var: Har jag möjlighet att vinna en rättegång om trädfällningen, blottningarna och de störande ljuden som uppkommer på grund av de uppsatta kamerorna? Vilka belopp i skadestånd för träden kan jag begära? Har jag möjlighet att han får betala rättegångskostnaderna?

Det verkar som att ni genom åren har haft en hel del problem med er granne, och vad jag ser det som rör det sig om flera brott som har begåtts av honom. Bestämmelser om brotten hittar vi i Brottsbalken (BrB) medan bestämmelser om rättegångskostnader och liknande finns i Rättegångsbalken (RB). Jag ska nu nämna vilka brott det kan vara tal om samt hur du ska gå vidare med ärendet.

Blottningarna
Då din granne blottar sig för dig och din familj begår han så kallat sexuellt ofredande om gärningen är ägnad att väcka obehag eller annars kränka er sexuella integritet. Att han påstår att han har en liten blåsa låter för mig inte som en ursäktande anledning till att demonstrativt blotta sig och kissa framför er så pass ofta som han ändå gör, 6 kap. 10 § BrB.

Kamerorna och de störande ljuden
Med tanke på att din granne har satt upp kameror eller liknande som märker av när ni öppnar dörren och då startar störande ljud gör han sig där skyldig till ofredande då detta borde innefattas som ett "hänsynslöst beteende". Detta kränker er tillvaro på ett ytterst märkbart sätt, 4 kap. 7 § BrB.

Trädfällningen
När det gäller att grannen har fällt ner ett 15 meter högt träd på er tomt räknas detta som skadegörelse. Träd räknas som lös egendom, när någon förstör andras träd kan därför brotten skadegörelse eller åverkan komma i fråga. Skillnaden mellan dem är att åverkan är ett ringa brott. Med tanke på att trädet var så pass stort som du säger skulle jag säga att det rör sig om skadegörelse av normalgraden då beloppet borde gå över skadebeloppet för åverkan, 12 kap. 1 § BrB.

Om polisen är ovillig att hantera ärendet kan ni kräva skadestånd med stöd i Skadeståndslagen 2 kap. 1 §. Er granne har genom att förstöra er lösa egendom vållat er sakskada. Ni kan därför kräva ersättning för trädet.

Bedömningen av hur mycket ni kan yrka i skadestånd för trädfällningen är ganska svår för mig att svara på. I en dom (NJA 2015 s 199) har Högsta domstolen uttalat sig om beräkningen av skadestånd vid olovlig avverkning av träd på annans fastighet. Beräkningen ska grundas på fastighetens minskade försäljningsvärde. Eftersom det kan vara svårt att visa en mätbar förändring av fastighetens försäljningsvärde när ett mindre antal träd har avverkats olovligen (i ditt fall endast ett träd) måste det enligt Högsta domstolen finnas utrymme för en uppskattning av skadan efter skälighet för att undvika materiellt otillfredsställande resultat.

Brotten är tillsammans olaga förföljelse
Alla dessa brott tillsammans utgör olaga förföljelse då de utgör ett led i en upprepad kränkning av er integritet. Straffet för olaga förföljelse är fängelse i högst fyra år, 4 kap. 4 b § BrB.

Rättegångskostnader
När det gäller rättegångskostnader i brottmål, det vill säga om du polisanmäler dessa gärningar som olaga förföljelse och din granne blir åtalad, är det staten som står för rättegångskostnaderna då en allmän åklagare kommer föra er talan. Blir din granne dömd kommer även staten kräva honom på en del av kostnaderna, 31 kap. 1 § RB. Med andra ord kan inte du som målsägande bli betalningsskyldig för dessa rättegångskostnader.

Det gäller andra regler i tvistemål, exempelvis om polisen inte skulle välja att hantera målet med trädfällningen och du därav går till domstolen och kräver din granne på skadestånd. I detta fall är huvudregeln att den vinnande parten får sina rättegångskostnader betalda av den förlorande parten, 18 kap. 1 § RB.

Sammanfattning
För mig låter det, utefter vad du har berättat, som att din granne har utsatt er för olaga förföljelse under en lång tid. Mitt råd är att polisanmäla alla dessa gärningar som du har berättat om för att kunna få ett avslut på det hela. Se även till att göra det nu innan polisen hinner gå vidare med trädfällningen för annars kan inte denna gärning användas i en kommande brottmålsrättegång. Du bör också där kunna få hjälp av ett ombud med hur mycket skadestånd du kan kräva för trädet.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och har du några följdfrågor är det bara att kontakta mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare