Gränsen mellan bedrägeri och grovt bedrägeri

Hej! Finns det någon gräns ekonomiskt mellan grovt bedrägeri och bedrägeri? I tex skattebrott så uppger man en ekonomisk gräns mellan skattebrott och grovt skattebrott.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Brottet grovt bedrägeri stadgas i 9 kap 3 § Brottsbalken (se: https://lagen.nu/1962:700) Bedömningen av om brottet är grovt eller inte ska göras med hänsyn till samtliga omständigheter i det särskilda fallet. Det finns ett antal omständigheter som kan, men inte alltid ska, föranleda att brottet anses grovt. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas; om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende eller begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring eller om gärningen varit av särskilt farlig art, avsett ett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. När domstolen drar gränsen mellan bedrägeri och grovt bedrägeri gör de alltså en helhetsbedömning. Det kan emellertid vara så att alla omständigheter talar för bedrägeri av normalgraden men att det rör sig om ett "betydande värde" och att brottet därmed skall bedömas som grovt. Om hänsyn endast tas till detta värde, är värdegränsen enligt praxis 5 basbelopp. Det skulle år 2013 i sådana fall innebära 222 500 kr (prisbasbeloppet ligger på 44 500 kr enligt socialförsäkringsbalken).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare