Har en åtalad person rätt att undanhålla vem som begått ett visst brott? Har ett vittne rätt att undanhålla samma information?

Har blivit stämd till rättegång. Vad gäller om jag inte vill ange en person i målet, om jag vill skydda denna person då jag anser att denna personen har begått brottet (ringa narkotikainnehav)? Vad blir påföljderna om jag anger personen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Utifrån de omständigheter som du har lämnat kommer jag nedan att utgå från att du står åtalad för ringa narkotikainnehav, men menar att någon annan har begått brottet ringa narkotikainnehav, och inte du.

Alternativt att du står åtalad för ett visst brott och att denna andra person har haft en viss roll i det hela och därför gjort sig skyldig till ringa narkotikainnehav, och du vill veta vad dennes påföljder blir om du anger den här personen. Vidare att du istället kallats som vittne till rättegången.

Jag kommer att redogöra för vad som gäller angående att inte ange den här andra personen utifrån om du är kallad som vittne till rättegång, respektive om du står åtalad för brott. Jag kommer även att redogöra för påföljder av ringa narkotikainnehav. Lagarna som blir aktuella är brottsbalken (BrB) och narkotikastrafflagen.

Den som är åtalad för ett brott har rätt att ljuga eller tiga

Den som är åtalad (kallas också den tilltalade) har rätt att ljuga eller vara tyst om den vill under hela rättegången. Det är åklagarens jobb att försöka bevisa att den tilltalade har begått brottet.

Om det alltså är så att du är den tilltalade, är det din rätt att

- inte ange den andra personens delaktighet i brottet, eller

- att inte ange att den andra personen helt och hållet gjort det som du står anklagad för.

Det är åklagarens jobb att säga vilka som begått brottet och bevisa det, alldeles oavsett om du vill medverka eller inte. Det får alltså inga straffrättsliga konsekvenser för dig om du inte berättar om att den här andra personen har innehaft narkotika, om du är åtalad för brott.

Den som är vittne och har svurit ed eller avgett en sanningsförsäkran begår brottet mened om den ljuger, undanhåller, tillägger eller förändrar

Den som är vittne har oftast svurit en ed som betyder att denne är skyldig att säga sanningen precis som den är. Det betyder att om ett vittne som har svurit eden ljuger, undanhåller detaljer eller lägger till olika omständigheter eller förändrar sin berättelse från vad den faktiskt sett och hört och minns, begår den brottet mened.

Brottet mened (av normalgraden) medför fängelsestraff på högst 4 år. Om brottet bedöms som ringa blir straffet antingen böter eller fängelse upp till 6 månader. Om brottet bedöms som grovt kan fängelsestraffet bli allt emellan 2 och 8 år. (BrB 15 kap. 1 §)

Den som är part i ett mål svär inte en ed utan ger istället en sanningsförsäkran. Även i denna situation är det ett brott att ljuga, och det kallas osann partsutsaga. Det kan medföra ett fängelsestraff på högst 2 år. (BrB 15 kap. 2 §)

Påföljder för ringa narkotikabrott

De möjliga påföljderna vid ringa narkotikabrott är böter eller fängelse högst 6 månader (narkotikastrafflagen 1 § och 2 §).

Sammanfattning

Om du står åtalad har du rätt att ljuga eller tiga vilket innebär att du inte begår något brott om du inte anger den här andra personen.

Om du är kallad som vittne och ljuger eller undanhåller information om den här andra personen som du menar har begått brottet eller varit delaktig, begår du brottet mened (BrB 15 kap. 1 §).

Påföljderna för ringa narkotikabrott ser du precis ovanför detta stycke.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna skicka en ny!

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare