Har jag blivit utsatt för internetbedrägeri?

Jag blev lurad att godkänna en massa betalningar via SMS. Frågan är: om ni tror att ni kan hjälpa Här är en länk till Google drive med hela koversationen:

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar som att du har blivit utsatt för någon form av bedrägeri. Det enda du kan göra i nuläget är att polisanmäla detta. Dessvärre kan inte vi på Lawline göra något då brottmål faller under allmänt åtal. Därför råder jag dig starkt att polisanmäla det, så får polisen avgöra vad som händer sen. Om det är så att åtal väcks har du rätt till en offentlig försvarare.

Jag beklagar verkligen att du blivit utsatt för detta. Det kan vara bra att veta inför framtiden att aldrig ge ut varken dina bankuppgifter eller bankid till en okänd person.

Du kan också kontakta din bank och underrätta dem om att du varit med om bedrägeri.

Slutligen bifogar jag lite länkar här nedan. Dels till en hemsida som är ett intitativ av Sveriges banker för att upplysa och informera om internetbedrägerier. Dels en länk till polisens hemsida där du kan se hur du kan gå tillväga för att anmäla brott.

https://svarlurad.se/bli-svarlurad/

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/

Lycka till!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare