Har jag gjort något olagligt i Sverige då jag brukade i Danmark ?

Hej. Jag fick lämna ett urinprov som visade positivt. Jag förnekar brott då jag just in den stunden som vi blev gripna var alkoholpåverkad och inte ville delta i något utförligare förhör. Jag valde att neka för att jag vill bli kallad till ett förhör under mer ordnade former där jag ska berätta hela storyn och varför jag var påverkad. Polisen skickade urinprovet för en "riktig " provtagning och när det kommer antar jag att jag blir kallad till förhör.

Saken är den att jag under kvällen var i Köpenhamn. Var ute på restaurang/bar och käka med en polare. Väl där träffar jag några danskar som var grymt trevliga och vi umgicks lite och snackade. En av killarna bjöd mig på Kokain och sedan en joint. Kort därpå samma kväll tog jag tåget till Malmö och möte upp en annan kompis för en öl. När vi stod ute och kissade kom polisen och tog in oss för urinprov. Min fråga är: Jag har väl inte gjort något olagligt i Sverige då jag brukade i Danmark ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida svensk domstol har jurisdiktion över brottet är reglerat i 2 kap. brottsbalken (BrB). Jurisdiktion betyder befogenhet att utöva rättskipning inom visst område.

Jurisdiktion när brottet skett inom Sveriges territorium
För brott som begåtts här i riket dömes efter svensk lag och vid svensk domstol. Detsamma gäller, om det är ovisst var brott förövats men skäl finnes att antaga att det är begånget inom riket (2 kap 1 § BrB). Möjligen kan polisen misstänka att narkotikabruket skett i Sverige.

Jurisdiktion när brottet har begåtts av svensk medborgare
För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts av svensk medborgare. Detta gäller dock inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten (2 kap. 2 § BrB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare