FrågaARBETSRÄTTSjuk 26/04/2018

Har man rätt till sjuklön om man är timanställd?

Hej,

Jag driver en salong där av en av mina anställda har anställningaavtal per timme/pass. Varje månad säger hon vilka dagar hon kan jobba och då utifrån det schemalägger jag henne. Hon är gravid nu. ca 4 månader innan beräknad tid ville hon gå ner i arbetstid, vilket godtogs. Sen blev hon helt sjukskriven och nu undrar hon om hon har rätt till utbetald sjuklön för de första 14 dagarna. Måste jag betala sjuklön när hon inte har fast anställning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken anställningsform?

Du skriver att frisören är anställd "per timme/pass". Jag tolkar detta som att det innebär att hon får betalt per timme, en vanlig timanställning helt enkelt. Problemet är att en timanställning inte är en anställningsform, utan en löneform. Anställningsformer tar sikte på anställningsperiodens längd, medan löneformer anger på vilket sätt arbetstagaren avlönas.

Om timanställning är det enda ni kommit överens om så har frisören troligtvis en tillsvidareanställning (fast anställning i dagligt tal) hos dig. Detta eftersom det i lagtexten finns en presumtion (ett antagande) om att tillsvidareanställning ingåtts, dvs om ett anställningsavtal ingåtts och det inte framgår vilken typ av anställning det handlar om, så ska det anses vara en tillsvidareanställning. Detta framgår av lagen om anställningsskydd (LAS) 4 §.

Ifall saken skulle gå till domstol så måste arbetsgivaren (i det här fallet du), om hen menar att en annan anställning än en tillsvidareanställning avtalats, visa detta för att "överbevisa" presumtionen.

Rätt till sjuklön?

Rätten till sjuklön behandlas i lagen om sjuklön. Rätten till sjuklön tillkommer de som har tillsvidareanställning eller en visstidsanställning (tidsbegränsad anställning) vars anställningsperiod är minst en månad. Detta framgår av lagens 3 §. I ert fall verkar det därför som att frisören har rätt till sjuklön.

Däremot finns det ett problem med just timanställning när det gäller att beräkna sjuklönens storlek, eftersom sjuklönen ska ersätta det inkomstbortfall som sjukdomen innebär. Om den timanställde inte är schemalagd för den perioden som hen är sjuk så går denne inte miste om någon inkomst, och då kan inte någon sjuklön fastställas. Om frisören på din salong är schemalagd under hennes sjukperiod har hon alltså rätt till sjuklön baserat på det inkomstbortfall som uppstår.

Sammanfattning

Frisören på din salong är troligtvis tillsvidareanställd (fast anställd) om ni inte kommit överens om någon annan anställningsform (av din text att döma verkar det inte så). Detta innebär att frisören har rätt till sjuklön utbetald av sin arbetsgivare (din frisörsalong) de första 14 dagarna. Däremot styrs beräkningen av sjuklönen av hur frisören under sjukperioden är schemalagd. Om ingen schemaläggning finns, så finns inte heller någon minskad inkomst och sjuklön kan inte betalas ut.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare