Hemfridsbrott när ex hämtar saker?

Mitt ex vill ha med bärhjälp. Ska äntligen efter 2 månader hämta sina sista grejor. Han har manipulerat några av mina fd vänner och vill ha dem som bärhjälp. Jag vill inte att de ska komma in på min uppfart och bära grejor från mitt uthus. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag antar att du enbart avser bärhjälpen är de personerna du inte vill ska komma till din bostad.

När det kommer till våra hem har vi en rätt att bestämma vem som besöker och vem som inte får vara där. När ditt ex kommer för att hämta sina grejer så kan du säga till de andra att de inte är välkomna och att de får avlägsna sig. Gör de inte det utan går på uppfarten/in i bostaden/uthuset/trädgården så kan det utgöra ett brott.

I brottbalken 4 kap 6 § regleras hemfridsbrott, som innebär när någon tränger sig in i eller stannar kvar efter tillsägelse, i ens hem eller plats som hör till hemmet, så utgör det ett brott. Hemfridsbrottet avser inte bara inbrottssituationer utan även när exempelvis en gäst inte lämnar efter man sagt till. Detta innebär om vännerna går in i din bostad eller liknande när du uttryckligen sagt nej, utgör det en brottslig handling.

Om en sådan situation uppstår, att de vägrar lämna din bostad efter tillsägelse så har du även rätt till nödvärn enligt 24 kap 1 § brottsbalken. Nödvärn i en sådan situation betyder att du kan knuffa/dra ut en person utan att den handlingen utgör ett brott. Dock måste det vara rimligt och inte uppenbart oförsvarligt, så hur mycket våld eller liknande är inte ansvarsbefriande.

Allt som allt har du juridiskt sätt lagen på din sida. Du har rätt att säga att de inte får komma till ditt hem. Dock är mitt råd att du, ifall det händer, ringer polisen istället för att använda våld då det kan riskera din personliga säkerhet. Dessutom kan du förbereda sakerna som han ska hämta, det är även rimligt att ifall det är tyngre saker som han behöver hjälp med att eventuellt du eller om du har kompisar som kan hjälpa hjälper till, för han har en rätt att få sin egendom så det är rimligt att han kan få hjälp med att hämta sakerna.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar

Mvh

Linus NilssonRådgivare