När har man rätt att ärva, dödsbo

Min far gick bort för ca ett år sen. min bror skrev då över en av fars bilar direkt på sig utan att mamma hunnit stå som ägare, det måste väl vara fel? Finns inget gåvobrev och inget testamente. Det var ju mammas bil som hon ärvt av pappa. och nu har hon gått bort,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din situation som så att din bror har givit sig rätten att "ärva" er avlidne faders bil, utan att något arvsskifte har skett. Svaret på denna situation finns främst reglerat i Ärvdablaken (ÄB).

Dödboet

När en person avlider ska samtliga tillgångar och skulder behandlas i ett dödsbo (jfr 20 kap. 4 § ÄB). Några eventuella arvsskifiten sker efter att dödsboet behandlat kvarlåtenskapet.

Har överlåtelse av egendom skett innan dess att kvarlåtenskapen tillkommit dödsboet,  ska det i huvudregel återgå till dödsboet, 21 kap. 4 § ÄB. Detta innebär att all egendom som din bror tagit i förväg ska återgå.

I detta fall finns heller inget testamente eller gåvobrev, vilket innebär att din broders rätt till bilen inte är definitv. Det finns dock alltid möjligheter att dödsboägarna (bland annat du och din bror som är i egenskap av bröstarvingar) i mellan kommer överens om vilken egenom som ska tillfalla er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Skulle du ha fler funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare