Hur gör jag min sambo till hälftenägare av mitt hus?

Hej! Jag bor hos min kille, vi är sambo. Hans hus är avbetalt, inga lån. Om jag ska bli hälftenägare, hur kan vi göra då? Kan man skriva mig som hälftenägare bara? Hälsn Frida

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om samboegendom finns i sambolagen.

Vad är samboegendom?

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Egendom som utgör samboegendom delas lika om samboförhållandet skulle upphöra. I det här fallet förstår jag det som att din sambo hade köpt huset innan ert förhållande och att det därför inte köptes för gemensam användning. Huset är alltså inte samboegendom.

Hur blir du delägare av fastighet?

Det finns två olika tillvägagångssätt för att bli delägare i en fastighet. Dels kan du köpa hälften av fastigheten, dels kan din sambo ge fastigheten i gåva till dig. Det är således inte tillräckligt att enbart skriva dig som hälftenägare.

Köp av fastighet regleras i jordabalken. För att ett köp ska vara giltigt finns det vissa regler som måste följas. Några exempel är att det ska finnas en skriftlig handling som ska undertecknas av säljaren och köparen samt uppgift om köpeskilling och en förklaring av säljaren att egendomen överlåts på köparen (4 kap. 1-3 §§ JB).

Ifall att din sambo istället vill ge halva huset till dig i gåva måste ett gåvobrev upprättas. Ett gåvobrev är ett avtal som visar att din sambo gett halva huset till dig i gåva. Samma krav som vid köp av fastighet måste uppfyllas vid gåva (4 kap. 29 § JB).

För att bli ägare av en fastighet krävs lagfart

Inom 3 månader från det att ni upprättar ett gåvobrev eller köpehandling måste du ansöka om lagfart hos lantmäteriet (20 kap. 1 och 2 §§ JB). Lagfart innebär att ditt köp registreras och är ett bevis på att du är ägare av huset.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare