FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/01/2024

Hur kan ett omyndigt barn få igenom ett faderskapstest?

Hej, Ett barn i min närhet har börjat misstänka att hens pappa inte är hens biologiska. Barnet i fråga är snart 15 år. Jag har pratat med mannen hen tror kan vara hens pappa, mammans ex, och det finns en chans att han kan vara hens biologiska pappa. Mannen förnekar dock att det skulle kunna vara han även om han medger att han haft sexuellt umgänge med barnets mamma vid tidpunkten hon blev gravid. Ingen av de vuxna är intresserade av att göra ett dna-test men barnet mår dåligt över detta och vill veta om misstankarna stämmer. Finns det något man kan göra för att hen ska få svar eller måste hen vänta tills hen är myndig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur ett omyndigt barn kan få igenom ett faderskapstest när varken barnets mor eller någon av de påstådda fäderna vill utföra ett test. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Om jag missförstått dig, eller om mitt svar väcker nya frågor, är du alltid välkommen att ställa en ny. Frågor om faderskapstest regleras i föräldrabalken (FB).

Utgångspunkten är att en talan om fastställelse av faderskap i domstol ska väckas av barnet (3 kap. 5 § FB). Socialnämnden har dock en skyldighet att medverka till en faderskapsfastställelse för ett barn som är under 18 år och som har sin hemvist i Sverige om det saknas faderskapspresumtion (2 kap. 1 § FB). Faderskapspresumtionen innebär att den man som är gift med mamman vid tiden för barnets födelse presumeras vara barnets far. Om kvinnan var ogift vid förlossningen saknas alltså faderskapspresumtion och Socialnämndens utredningsskyldighet inträder. Socialnämnden får även medverka till en fastställelse av faderskapet även om faderskapspresumtionen föreligger. Det handlar då istället om att de har en möjlighet att göra det istället för en skyldighet.

Mitt råd är att kontakta Socialnämnden och upprätta ett ärende i frågan hos dem. Det framgår inte av din fråga huruvida faderskapspresumtionen föreligger eller inte, men oberoende av detta har Socialnämnden möjlighet (om inte skyldighet) att agera. Tänk på att det endast är Socialnämnden i den kommun där barnet är folkbbokfört som är behörig (2 kap. 2 § FB)!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare