Hur kan jag få ut sambon från lägenheten

Hej.

Har varit tillsammans med en kille i ca 3 år, han flyttade in hos mig och mina barn i min hyreslägenhet som bara står på mig och som jag bott i i ca 9 år för ca 2 år sedan. Nu har det tyvärr tagit slut mellan oss och han vägrar att flytta. Han yrkar på sambolagen och han ska bo kvar tills han hittar nått nytt men jag vet att han ej letar nytt. Vad kan jag göra? Och kan han begära att få nå saker av mig? Han hade ingenting när han flyttade hit och vi har inte köpt något gemensamt utan det som köpts hit har jag alltid betalat.

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du har två frågor:

1)Om Sambolagens regler om bodelning innebär att din sambo kan tilldelas något i en bodelning mellan er. 2)Hur du ska göra för att få ut din före detta sambo från lägenheten.

Första frågan är enkel att svara på. Det som kan delas i en bodelning mellan sambor är bostad och bohag, men bara om det är införskaffat för gemensam användning i samband med att ni flyttade ihop (3 § Sambolagen (SambL)). Med bohag menas det som finns i lägenheten såsom möbler och liknande. Då både bostad och bohag var ditt innan ni flyttade ihop kan det inte bodelas. Han kan alltså troligen inte få något tilldelat vid en bodelning.

Andra frågan är lite klurigare. Du måste få samboförhållandet att ta slut i Sambolagens mening. Egentligen är samboförhållandet slut i och med att ni inte längre har en parrelation (1 § SambL), men enligt 2 § SambL som reglerar hur ett samboförhållande upphör och genom vad som framkommit i rättsfall så är det tyvärr inte så enkelt. I praktiken är det därför säkrast att avsluta samboförhållandet i de fall där den ena parten bor kvar genom de möjligheter som erbjuds i SambL 2 §. Enligt denna paragraf kan man avsluta ett samboförhållande genom att ansöka om en bodelningsförrättare.

Ansöka om bodelningsförrättare gör du hos tingsrätten (se 26 § SambL som hänvisar till Äktenskapsbalken). De tar en ansökningsavgift och bodelningsförrättaren kostar också pengar. Vem av er som ska betala avgör bodelningsförrättaren.

Först när ni fått bodelningsförrättarens beslut kan du ansöka om hjälp från Kronofogden att avhysa din före detta sambo.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare