Hur lång tid har jag på mig att hämta mina saker efter en bodelning?

Vi har gjort en bodelning där vi även skrivit att vi kommit överens om att jag får hämta delar av småsaker i garderober och skåp vid senare tillfälle. Är det någon tidsbegränsning för när jag ska ha hämtat allt? Min förutvarande sambo tror att jag bara har viss tid på mig att hämta annars tillfaller allt honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan vi konstatera att det finns ingen tidsfrist för att hämta sakerna hos din f.d. sambo. Du har alltså alltid rätt att få tillbaka dina ägodelar. Däremot har du ingen rätt att träda in i din f.d. sambos hem utan tillåtelse.

Om din sambo skulle vägra lämna tillbaka sakerna som du äger, riskerar han att begå brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Om så är fallet, kan du ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. I ansökningen ska du ange vilken egendom du vill få tillbaka och därefter kommer Kronofogden kontakta din sambo för hans yttrande. Bestrider din sambo detta, kan ärendet tas till domstol, annars kommer Kronofogden att hämta tillbaka sakerna från lägenheten. Du kan läsa mer om handräckning på Kronofogdens hemsida.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare