Hur skiljer man sig om man är överens?

hej, Jag och min man vill skiljas, vi är överens, vi har två barn, också överens, delad vdn, växelvis boende, inget underhåll etc etc och vi är även överens om hur vi vill göra med bostaden. Min fråga är förutom att kontakta tingsrätten gällande skilsmässan, behöver jag ta kontakt med någon annan myndighet? Såsom familjerätten, skatteverket? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om en skilsmässa samt avtal om vårdnaden och det är därmed äktenskapsbalken (ÄktB) och föräldrabalken (FB) som tillämpas.

Du har rätt med att ni ska kontakta tingsrätten i den ort ni har er hemvist, som i sin tur upplöser äktenskapet genom dom (5 kap. 1 § ÄktB och 14 kap. 3 § ÄktB). Sannolikt kommer ni däremot inte få skilja er på en gång i och med att ni har barn, utan ni behöver en betänketid på minst 6 månader innan (5 kap. 1 och 3 § ÄktB). Tingsrätten kan besluta om betänketid:

När det finns barn under 16 år i familjen. Ni får betänketid om båda eller någon av er varaktigt bor tillsammans med och är vårdnadshavare för barnet.Om en av er eller båda begär betänketid.Om bara en av er vill skiljas.

Syftet med betänketid är att motverka förhastade skilsmässor. Det följer lagen och står i Äktenskapsbalken.Om ni däremot har varit separerade under de senaste två åren kan tingsrätten döma till äktenskapsskillnad utan betänketid.

I och med att ni är överens om barnen kan ni även skriva ett bindande avtal. Detta behöver sedan godkännas av socialnämnden och får samma effekt som en dom hade fått (6 kap. 14 a § FB).

Hoppas detta svarade på din fråga!

Vänligen,

Maia SadekRådgivare