FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/10/2020

Hur utreder socialnämnden faderskap om modern uppger fadern som okänd?

Hur går socialnämndens utredning till för att söka efter en ev far till ett barn som modern uppgett fader okänd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?

Lagen som reglerar frågor gällande faderskap är föräldrabalken (FB).

Har socialnämnden en skyldighet att fastställa barnets fader?

Socialnämnden har ålagts en skyldighet att försöka att utreda vem som är far till barnet och att fastställa faderskapet (2 kap. 1 § FB). En utredning inleds bland annat om modern uppger fadern som okänd, precis som du nämner i din fråga.

Hur ser socialnämndens utredning ut?

Först och främst försöker socialnämnden i kommunen där barnet i fråga är folkbokfört att samla in information från modern för att klarlägga vem som kan antas vara fadern (2 kap. 4 § FB). Även andra personer som kan bidra med relevanta uppgifter kan höras. Om det kan bedömas med tillräcklig säkerhet kontaktas den som kan antas vara fadern för att få tillfälle att bekräfta faderskapet (2 kap. 5 § FB). I vissa fall kan socialnämnden försöka få faderskapet fastställt via ett blodprov (DNA-test), om en viss person mycket troligen är fadern (2 kap. 6 § FB). Om blodprovet bekräftar faderskap kan domstolen fastställa detta genom dom om inte fadern bekräftar detta. Emellertid kan ingen tvingas till ett blodprov så om en part inte vill medverka får talan väckas vid domstol för att fastställa vem som är fadern till barnet (3 kap. 5 § FB).

Som utgångspunkt är det moderns uppgifter som ligger som grund för den fortsatta utredningen. Däremot har modern under utredningens gång ingen skyldighet att hjälpa till att fastställa faderskapet. Hon har dock inte rätt till underhållsstöd om hon avstår att delta utan ett giltigt skäl (socialförsäkringsbalken 18 kap. 8 §). Att modern inte vet eller vill berätta vem fadern är påverkar inte socialnämndens skyldighet att verka för att barnet får vetskap om vem som är fadern.

I vissa fall kan socialnämnden tvingas att lägga ner en faderskapsutredning. Exempelvis kan det vara omöjligt att få de uppgifter som krävs för att kunna göra en bedömning av faderskapsfrågan (2 kap. 7 § 1 punkten FB). Om ny information skulle tillkomma kan en nedlagd utredning återupptas fram till att barnet har fyllt 18 år eftersom socialnämndens utredningsskyldighet likväl består (2 kap. 1 § FB).

Hoppas att du fick din fråga besvarad och om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare