Hur värderar man ett hus när samboförhållande upphör?

Hej!

Jag och min före detta sambo håller på att separera. Vi äger ett hus gemensamt och håller nu på att värdera det. Vi har fått olika värderingar som skiljer sig med 400.000 kr. 2 stycken ligger på ungefär samma och en ligger 400.000 under de andra två. Vi har gjort ytterligare en värdering där vi inte fått in svar ännu. Hur gör vi nu? Ska vi ta medelvärdet eller kan jag, som eventuellt ska bli utköpt, säga en summa som jag anser huset vara värt efter de värderingar som är gjorda? Hur gör vi om vi inte kommer överens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det kommer till värderingen av ert hus så finns det inga regler i lagen för hur värdet ska beräknas. Däremot så ska tidpunkten för värderingen vara i så nära anslutning till bodelningen som möjligt. Därav så står det er fritt att komma överens om det värdet som ni vill att bostaden ska ges, dock är värderingarna en mycket bra utgångspunkt. Då det som man brukar gå efter är marknadsvärdet vilket är det värde som man rimligtvis kan få för bostaden vid en försäljning. Så i detta läget kan ni själva välja det som känns bäst för er. Antingen att räkna ihop ett medelvärde av de värderingar som ni har fått, eller att komma överens om något däremellan som känns bra för er båda.

När ni har kommit fram till ett värde så ska avdrag för kapitalvinstskatten göras enligt NJA 1975 s.288, även andra kostnader för försäljningen ska dras av, så som framtida mäklarkostnader. Detta på grund av att den kostnaden kommer den som bor kvar i bostaden att få ta ensam vid en eventuell senare försäljning.

Om ni inte kan komma överens så kan ni få hjälp av en bodelningsförrättare (26§ SamboL med hänvisning till 17 kap. 1§ ÄktB). Förutsättningen för att kunna få en bodelningsförrättare är dock att en av er inom ett år ifrån det att samboförhållandet upphörde begärde att bodelning skulle ske (8§ SamboL). En bodelningsförrättare kallar då er till ett samtal för att se om ni kan komma överens. Om det inte går så kommer bodelningsförrättaren ta reda på vad som ska ingå i er bodelning och göra en förteckning över det. Sedan kommer hen att besluta om hur bodelningen ska se ut. Det är dock viktigt att veta att en bodelningsförrättare är någonting som man får betala för. Om man har en ekonomi som inte tillåter det så kan man dock ansöka om att få hjälp att betala bodelningsförrättaren, information om det finns här.

Mina råd till dig:

-Om ni inte kan komma överens kring ett värde för huset som känns bra för båda så ta hjälp av en jurist gemensamt, som kan hjälpa er att få bodelningen så rättvis som möjligt. Ifall ni vill boka tid hos en jurist så finns möjligheten att boka en tid hos en av våra jurister om ni vill, tid kan bokas här.

-Om ni inte kommer överens och det inte känns som en möjlighet att gå till en jurist gemensamt, begär hjälp av en bodelningsförrättare. Här kan du få mer information om hur du gör det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars är du välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa oss för gratis rådgivning.

Mvh

Elin EnglundRådgivare