Hur värderas förskott på arv vid värdeökning?

Vad händer om förskottet på arv (t ex ett hus) har stigit enormt i värde under säg 40 år. Om "det stora" arvskiftet sker när arvgivaren dör 40 år senare. Vilket värde skall då avräknas som förskott? Skall förskottet då räknas som det marknadsvärde som råder vid arvsskiftet 40 år senare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Förskott på arv regleras i 6 kap. Ärvdavbalken (ÄB).

Förskottet ska värderas till det monetära värde som förelåg vid gåvotillfället, se 6 kap. 3 § ÄB.

Det innebär att ifall du erhåller en gåva som vid arvlåtarens död kommer avräknas som förskott på arv kommer värdet av förskottet utgöras av värdet vid det tillfälle du erhöll gåvan, och inte värdet vid arvlåtarens död.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare