Hur vet jag vad som pågår i en utredning för ett brott som jag har anmält?

Hej! Jag har anmält att jag misstänker att min före detta sambo sysslar med grooming och barnpornografi. Har försökt i månader innan någon verkade tro på mig. Han meddelade att dom satte in span på honom i juni. Kontaktade polisen i slutet på juli om hur det går. Dom hade inte hunnit kolla upp mina uppgifter men hade honom under radarn. Mina frågor är. Vad betyder under radarn exakt?Har man börjat en förundersökning då? Sedan undrar jag om jag får besked om dom lagt ner undersökningen. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du anmälde din före detta sambo för misstänkt grooming och barnpornografi. Du vet om att polisen har haft span på honom under juni månad samt meddelade att de hade honom "under radarn". Du undrar nu vad "under radarn" betyder, om de börjat en förundersökning samt om du får besked om dom lagt ner undersökningen. Jag ska göra mitt bästa i att besvara dina frågor tydligt.

Vad händer efter en polisanmälan?

När en anmälan om brott har gjorts ska polis eller åklagare bedöma vilka möjligheter som finns att utreda brottet, och de beslutar sedan om en förundersökning ska inledas. En förundersökning inleds om det finns möjligheter att klara upp brottet. Då polisen har haft span på din före detta sambo tyder det på att de har startat en förundersökning.

Under den tid utredningen pågår har du dessvärre inte automatiskt rätt att ta del av hur brottsutredningen genomförs eller vad som kommer fram. Men förundersökningsledaren kan ge information till dig, bara det inte riskerar att försvåra utredningsarbetet.

Huvudregeln är att alla brott ska utredas. Hur lång tid en förundersökning beror på hur komplicerad utredningen är. När förundersökningen är klar fattar åklagaren beslut om att väcka åtal eller inte. Om åtal väcks innebär det att domstolen kommer att pröva målet vid en rättegång. Om du har angett att du vill bli underrättad om beslut har du rätt att få information både om brottet har klarats upp och någon person ska åtalas. Du har då också rätt att få ta del av skälen till det fattade beslutet.

Sammanfattande bedömning

Det är alltså svårt för mig att veta vad polisen är i sin utredning, då jag inte har någon vidare information. Den information som du har tillgång till är beroende på om du har anmält detta till förundersökningsledaren. Således rekommenderar jag dig att tala med den förundersökningsledare eller polis som du tidigare har talat med. Du kan läsa mer på polisens hemsida under följande länk: https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare