I händelse av separation kommer ett hus som är köpt innan samboförhållandet att delas mellan samborna?

Hejsan, Min tjej ska flytta till mig. Jag äger ett hus sedan flera år tillbaka innan vi träffades. Finns det risk att jag kan förlora halva huset ifall vi separeras senare och hon använder sig av sambolagen?

Med vänliga hälsningar

Evin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i sambolagen (2003:376) för att besvara din fråga.

I händelse av att ett samboförhållande upplöses ska samboegendom delas mellan samborna (8 § sambolagen). Som samboegendom räknas den gemensamma bostaden och bohaget (3 § sambolagen). Utgångspunkten är att en bostad anses vara gemensam om den förvärvats för gemensam användning. Så även om du har full äganderätt betyder det inte nödvändigtvis att bostaden inte ingår i en bodelning. Ifall bostaden är förvärvad innan ert förhållande inleddes talar det ofta för att den inte är förskaffad för gemensam användning, eller om det gått i arv eller gåva, det är intentionen som ges betydelse. I doktrinen ges det stor vikt gällande när bostaden är köpt och eftersom den är köpt innan ni träffats är det svårt att se bostaden som gemensam. Så med största sannolikhet kommer bostaden inte anses vara gemensam och endast att tillhöra dig, således kommer den inte ingå i en framtida bodelning och kommer inte delas mellan er.

Dock finns det en begränsad möjlighet för din sambo att få behålla bostaden i utbyte mot att hon köper ut dig, detta gäller oavsett om bostaden anses vara gemensam eller din enskilda egendom. Detta gäller dock endast under förutsättningarna att den andre sambon bäst behöver bostaden och att ett övertagande med tanke på omständigheterna i övrigt kan anses som skäligt. I praxis gäller det ofta ifall barn är inblandade och ifall ett övertagande sker måste även din sambo köpa ut dig helt. Ifall barn inte finns krävs det dock "synnerliga skäl" för att ett övertagande ska kunna ske, ett rekvisit som är väldigt svårt att uppnå i praktiken (22 § sambolagen).

Sammanfattning

Eftersom du fått huset innan ni träffats talar det för att den inte införskaffats för gemensam användning och utgör därmed inte en gemensam bostad, den ska således inte delas mellan er ifall samboförhållandet skulle upplösas. Det finns dock en begränsad möjlighet för din sambo att överta bostaden om hon bäst behöver den, det krävs ofta att barn är inblandade och att hon därav är i störst behov av den. Men om ett övertagande sker ska hon köpa ut dig för husets fulla värde. Om barn inte finns blir ett övertagande osannolikt i praktiken då "synnerliga skäl" krävs, ett väldigt svårt rekvisit att uppnå.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare