Ingår arvet efter min far i bodelningen?

Hej. Jag fick ett arv efter min far för ca 1 år sedan. Nu undrar jag om jag och min fru skulle skilja oss, måste vi då dela på arvet trots att det var min laglott? Vi har ännu inte skrivit ett äktenskapsförord och frågan är ställd ifall ett sådant inte hinner upprättas vid en ev skilsmässa. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta om du måste dela arvet efter din far med din fru, om ni skulle skilja er.

I mitt svar kommer jag utgå från äktenskapsbalken (ÄktB).

Utgångspunkt vid äktenskaps upphörande- likadelning av tillgångar

När två makar skiljer sig har äktenskapet upphört, och då ska en bodelning göras (1 kap. 5 § ÄktB samt 9 kap. 1 § ÄktB). Bodelningen ska då göras utifrån egendomsförhållandena den dagen äktenskapet upplöstes, vilket framgår av 9 kap. 2 § ÄktB. En bodelning innebär att man räknar ut makarnas respektive giftorättsgods, vilket något förenklat innebär att man räknar ut vad de respektive makarna äger med avdrag för skulder, alltså nettovärdet på vardera makarnas giftorättsgods (se 10 kap. 1 § ÄktB samt 11 kap. 1-2 §§ ÄktB). Detta värde ska sedan delas lika mellan makarna, enligt 11 kap. 3 § ÄktB.

Giftorättsgods respektive enskild egendom

En utgångspunkt vid skilsmässor är alltså att makarna ska dela sitt giftorättsgods lika mellan varandra. Giftorättsgods definieras som all egendom som inte är enskild, enligt 7 kap. 1 § ÄktB. Makar kan göra egendom till enskild genom ett äktenskapsförord, vilket behöver upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna (7 kap. 3 § ÄktB). Enskild egendom är bland annat egendom som gjorts till enskild genom ett sådant äktenskapsförord, men också egendom som någon av makarna ärvt med villkor i testamente att den ska vara makens enskilda (se 7 kap. 2 § 1-4 p. ÄktB).

Vad innebär det här för dig?

Om ditt äktenskap skulle ta slut, ska du och din make dela på allt ert giftorättsgods. Ert giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom, och för att ett arv ska vara enskild egendom måste det antingen ha varit föreskrivet att det ska vara din enskilda egendom i ett testamente av din far, eller så måste ni avtala om att arvet ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord. För att kunna göra egendomen enskild genom äktenskapsförord måste ni båda dock vara överens om det, eftersom båda måste underteckna förordet.

Sammanfattning

Arvet från din far är alltså enskild egendom om han har föreskrivit i ett testamente att det ska vara din enskilda egendom. Om han inte gjort det, måste ni avtala om att arvet ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord måste undertecknas av båda, och förutsätter alltså en överenskommelse. Kan ni inte komma överens om detta, och har din far inte skrivit i ett testamente att arvet ska vara din enskilda egendom, kommer arvet efter din far att delas lika mellan er vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare